Informacje

www.sxc.hu
www.sxc.hu

Dr Adam Czyżewski: "Start-upy rozwijają się po to, by zarabiać na tym, na czym nikomu wcześniej się nie udało"

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 27 czerwca 2017
  • 11:21
  • 0
  • Tagi: gospodarka innowacja innowacje ludzie paliwa paliwo PKN Orlen
  • Powiększ tekst

"Czy start-upy zmieniają modele biznesowe tradycyjnych przedsiębiorstw? Takie pytanie postawiono mi na niedawnym Kongresie Polska Chemia, podczas debaty o roli start-upów w przemyśle. Odpowiedziałem twierdząco. Przecież start-upy rozwijają się po to, by zarabiać na tym, na czym nikomu wcześniej się nie udało. Jeśli start-up dynamicznie rośnie, to jego przepis na zarabianie jest lepszy niż tradycyjny. Zatem rozprzestrzenianiu się innowacji towarzyszy zastępowanie tradycyjnych modeli biznesowych nowymi. Klasyczne już przykłady to Airbnb i Uber, start-upy które zmieniły modele biznesowe tradycyjnej branży hotelarskiej czy firm taksówkarskich" - pisze na swoim blogu dr Adam Czyżewski, główny ekonomista PKN Orlen.

Jak podkreśla dr Czyżewski tradycyjne przedsiębiorstwa nie oddają tak łatwo pola walki: "Bronią się mocnym argumentem, że nowe modele biznesowe, dzięki którym można oferować podobną usługę niższym kosztem, działają ponad prawem i tym sposobem redukują koszty. W rezultacie w kilku krajach zakazano działalności Ubera i wprowadzono sporo ograniczeń na Airbnb. Obie firmy jednak przetrwały, bo wcześniej zdążyły odpowiednio wyskalować swoje biznesy na rynku amerykańskim. Tam regulatorzy wiedzą, że start-upy wymagają specjalnej troski i przymykają oko (na pewien czas) na działanie ponad regulacjami, o ile jest to w interesie konsumentów."

Jednak, jak wskazuje główny ekonomista PKN Orlen "innowacja jest kategorią biznesową":

Najlepszy wynalazek, jeśli nie zostanie przekształcony w rynkowy towar, znajdujący szerokie grono nabywców, pozostanie jedynie wynalazkiem. Innowacja wzbudza popyt oferując nowe i lepsze rozwiązania w atrakcyjnej cenie. Jednak nowości mają to do siebie, że nie od razu podbijają rynek. Na początku można liczyć na wąskie grono entuzjastów – zapaleńców, dla których odkrywanie nowych możliwości przeważa nad ryzykiem kupna czegoś niesprawdzonego. Jednak to nie jest ten klient (masowy), do którego trzeba dotrzeć, by odnieść rynkowy sukces. Opinia praktyków jest jednoznaczna. Aby innowacyjny biznes szedł do przodu, musi mieć dwie sprawne nogi. Pierwsza to oferta, czyli towar (produkt, usługa, technologia) a druga to plan dotarcia z nią do masowego klienta, wyjaśniający na czym zamierzamy zarabiać, czyli właśnie model biznesowy.

Więcej na blogu głównego ekonomisty PKN Orlen

Komentarze