Od 1 sierpnia 2017 r. rodzice i opiekunowie dzieci mogą składać wnioski o świadczenie w ramach programu Rodzina 500+ na nowy okres świadczeniowy. Kontynuowanie rządowego wsparcia wymaga złożenia wniosku co roku zarówno przez rodziny, które do tej pory uczestniczyły w programie, jak i tych, którzy dopiero zamierzają do niego dołączyć. Opisujemy, jak krok po kroku złożyć wniosek 500 + online w serwisie bankowości elektronicznej

Od 1 sierpnia 2017 r. można składać wnioski 500 + według nowych zasad na dwa okresy. Pierwsza opcja to złożenie wniosku na kolejny rok (od 1.10.2017 r. do 30.09.2018 r,), a druga dotyczy osób składających wniosek o 500 złotych na dziecko jeszcze na ten rok. Oznacza to, że w serwisie dostępne są dwa odrębne wnioski.

Jak wypełnić wniosek Rodzina 500 + online przez bankowość internetową w serwisie iPKO?

Wystarczy zalogować się do serwisu iPKO i przejść do Wniosku Rodzina 500+ (zakładka „Oferty i wnioski” => „Wnioski do złożenia”). Część pól zostanie wypełniona automatycznie na podstawie danych w serwisie iPKO (np. imię i nazwisko, PESEL, adres zamieszkania czy rachunek bankowy), na który będą trafiać środki. Na wskazany we wniosku adres e-mail wysyłane jest Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia będące Urzędowym Potwierdzeniem Odbioru (UPO) wysłane z systemu Emp@tia (Centralny System Informatyczny Zabezpieczenia Społecznego). Następnie organ prowadzący w gminie, np. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, dokona analizy wniosku. Po rozpatrzeniu wniosku i przyznaniu świadczenia wychowawczego Rodzina 500 +, będzie ono wypłacane co miesiąc.

Ważne jest, aby przed przystąpieniem do wypełnienia wniosku przygotować wszystkie wymagane dokumenty w wersji elektronicznej, m.in. potwierdzające dochody rodziny oraz sytuację formalno-prawną rodziny. Ich rodzaj uzależniony jest od indywidualnej sytuacji wnioskującego. Wcześniej należy też sprawdzić, jaki urząd w gminie, na terenie której zamieszkujemy, będzie rozpatrywał nasz wniosek, a także przygotować dane osobowe wszystkich członków rodziny, w tym dzieci (m.in. imię, nazwisko, PESEL, stan cywilny, nazwę urzędu skarbowego, w którym rozlicza się dana osoba). Dane, którymi dysponuje Bank, zostaną wczytane z systemu Banku automatycznie.

UWAGA! W nowych wnioskach zmienia się konieczność uzupełniania załączników – dodatkowe dokumenty trzeba dołączyć tylko w dwóch przypadkach:

  • jeśli w rodzinie osoby składającej wniosek są pobierane dochody opodatkowane w formie ryczałtu bądź karty podatkowej,

  • jeśli na dziecko pobierane są alimenty (kopia dokumentów potwierdzających pobieranie tych świadczeń oraz ich wysokość).