Informacje

Polacy jednak lubią hazard

br

  • 6 sierpnia 2018
  • 12:48
  • 0
  • Tagi: finanse obligacje obligacje detaliczne oszczędności oszczędzanie papiery dłużne
  • Powiększ tekst

Ministerstwo finansów sprzedało w czerwcu obligacje oszczędnościowe za prawie 1,2 mld zł, a najbardziej interesujące jest to, że największą wartość sprzedaży osiągnęły papiery 10-miesięczne (z oprocentowaniem na poziomie 1,5 proc. rocznie), ale przy zakupie których można było wygrać dodatkową premię.

Jednorazowo w czerwcu w sprzedaży dostępna była 10-miesięczna obligacja premiowa. To nowy instrument, który gwarantuje zysk w postaci odsetek (1,50 proc. w skali roku) oraz daje szansę na wygranie dodatkowej premii pieniężnej w wysokości: 10 zł, 100 zł, 1.000 zł, a nawet 10.000 zł. Wyniki sprzedaży pokazują, że obligacje premiowe cieszyły się dużym zainteresowaniem nabywców. Wartość sprzedanych obligacji wyniosła 371 mln zł. Przekłada się to na wzrost wartości puli premii do wygrania. 20 marca 2019 r. zostanie rozlosowanych aż 41.107 premii o łącznej wartości prawie 1,5 mln zł – komentuje, cytowany w komunikacie, Piotr Nowak, wiceminister finansów.

Jak podaje resort finansów, oznacza to, że do wygrania będzie pula 41.107 premii o wartości 1.480.000 zł, z czego 37 po 10.000 zł, 370 po 1.000 zł, 3.700 po 100 zł i 37.000 po 10 zł.

Emisja obligacji premiowych była emisją pilotażową. Jej celem było uatrakcyjnienie oferty obligacji dla nabywców indywidualnych i promocja wszystkich skarbowych obligacji oszczędnościowych. Czerwcowa sprzedaż obligacji osiągnęła rekordowy poziom blisko 1,2 mld zł i jest to najwyższa miesięczna sprzedaż od 15 lat. Łącznie w pierwszym półroczu na zakup obligacji nabywcy przeznaczyli blisko 5,8 mld zł czyli prawie dwa razy więcej niż w tym samym okresie 2017 r. – dodaje, cytowany w komunikacie, Nowak.

W sumie w czerwcu sprzedano obligacje oszczędnościowe o łącznej wartości aż 1.178 mln zł. Wartość wspomnianych 10-miesięcznych obligacji wyniosła 371,1 mln zł (udział w strukturze sprzedaży wyniósł 32 proc.); 3-miesięczne sprzedano za 326,5 mln zł (udział 28 proc.); 2-letnie za 210,2 mln zł (18 proc.); 3-letnie za 14,1 mln zł (1 proc.); 4-letnie za 194,2 mln zł (16 proc.) i 10-letnie za 59,2 mln zł (5 proc.).

Na zakup obligacji rodzinnych, dedykowanych beneficjentom programu Rodzina 500+, przeznaczono 2,3 mln zł.

Komentarze