Na czym polega podzielona płatność?
Od 1 lipca w naszym kraju obowiązuje split payment. Te dwa słowa wielu przedsiębiorcom spędzają sen z powiek, a wśród innych budzą zaś nutkę zaciekawienia. Na czym polega mechanizm podzielonej płatności? Kogo dotyczy ta zmiana?
Split payment to model podzielonej płatności podatku VAT. Dla polskich przedsiębiorców jest sporą nowością, ale z powodzeniem funkcjonuje już w innych krajach, takich jak m.in. Włochy, Turcja czy Czechy. W Polsce przepisy dotyczące split payment obowiązują od 1 lipca 2018 roku. Zmiany w tej dziedzinie prawa zostały wdrożone poprzez zmianę ustawy o podatku od towarów i usług oraz paru innych ustaw z 1 sierpnia 2017 roku. Nowy rozdział 1a ustawy dotyczy właśnie podzielonej płatności.
Zgodnie z założeniem Ministerstwa Finansów, mechanizm ten ma chronić przed wyłudzeniami podatku VAT.
Podstawowe zasady, czyli na czym to polega?
Mechanizm podzielonej płatności nie jest, wbrew pozorom, skomplikowanym wyzwaniem dla przedsiębiorców. Jego wdrożenie zostało maksymalnie uproszczone tak, by nie komplikować życia właścicielom firm. Warto już na początku wiedzieć, że zastosowanie nowych przepisów jest możliwe wyłącznie w relacjach B2B, czyli firma-firma, a nie firma-osoba prywatna.
Podstawowym założeniem split payment jest rozdzielenie płatności za towar bądź usługę na dwa odrębne rachunki: podstawowy rachunek bankowy dostawcy oraz nowy, specjalny rachunek VAT. U wielu przedsiębiorców od razu rodzi się pytanie – czy to oznacza, że jestem zmuszony założyć kolejne konto w banku i przechodzić przez stos formalności? Odpowiedź jest prosta: nie, o ile posiadasz konto firmowe.
Przeglądając swój rachunek firmowy z pewnością otrzymałeś informację o wprowadzeniu podzielonej płatności, jeszcze przed 1 lipca 2018 roku. To właśnie tam mogłeś przeczytać, że oddzielny rachunek VAT nie wymaga od Ciebie żadnych dodatkowych czynności, w tym zawarcia nowej umowy. Nowy rachunek dla podzielonych płatności został otwarty jakby automatycznie i jest powiązany z wszystkimi rachunkami rozliczeniowymi w naszej walucie.
Jak sama nazwa wskazuje, przy zastosowaniu split payment będziemy mieć do czynienia z płatnością podzieloną. Korzystać z niej możesz, jeśli otrzymasz fakturę z wykazaną kwotą podatku. Opłacenie takiej faktury będzie się dokonywać na dwa rachunki bankowe. Kwota netto powędruje na konto dostawcy, a wartość podatku, na stworzony specjalnie, oddzielny rachunek VAT dostawcy.
Inicjatywa po stronie nabywcy
Sporym zaskoczeniem dla przedsiębiorców jest fakt, iż w przypadku split payment inicjatywa stoi po stronie nabywcy. Co to znaczy? Jako nabywca masz dobrowolność stosowania podzielonej płatności. Pamiętaj jednak, że określone konsekwencje zastosowania split payment wynikające z ustawy dotyczą zarówno nabywcy jak i dostawcy bądź usługodawcy!
Przepisy weszły w życie dopiero niespełna dwa tygodnie temu, ale można już zauważyć, iż przedsiębiorcy starają się unikać podwójnych płatności i niechętnie wybierają tę formę. Co więcej, sporo problemów mają ci, którzy nie posiadają konta firmowego. Split payment został założony automatycznie bowiem wyłącznie do rachunków firmowych – mówi jedna z księgowych, obsługująca małe przedsiębiorstwa
Podsumowując, czyli co o split payment musi wiedzieć każdy przedsiębiorca:
przepisy o podzielonej płatności obowiązują od 1 lipca 2018 roku,
inicjatywa podzielonej płatności stoi zawsze po stronie nabywcy, ale ma konsekwencje dla obu stron transakcji,
nowe przepisy mają zastosowanie wyłącznie do relacji B2B,
rachunek podzielonej płatności nie zostanie założony automatycznie dla rachunków osobistych, na których wykonujesz firmowe transakcje.