Informacje

pracownik/firma / autor: Pixabay
pracownik/firma / autor: Pixabay

Firmy muszą skorygować wpisy w CEIDG

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 25 lutego 2019, 11:06

  • Powiększ tekst

Przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG, którzy mają więcej niż jeden aktywny lub zawieszony wpis, powinni to skorygować - przypomina resort przedsiębiorczości i technologii. Zaznacza, że po 30 kwietnia br. z systemu będą wykreślone „zdublowane” wpisy, które nie zawierają, np. REGON-u.

Jak tłumaczy Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, celem zmian jest poprawa przejrzystości obrotu gospodarczego i uniknięcie problemów w kontaktach z urzędami (Urząd Skarbowy, ZUS) lub kontrahentami. Problem ten dotyczy ok. 2,2 tys. przedsiębiorców, czyli poniżej 0,1 proc. wszystkich zarejestrowanych w systemie CEIDG.

MPiT, w pismach wysyłanych w ostatnich dniach pocztą, ponownie zwraca się do przedsiębiorców zarejestrowanych w CEIDG, którzy mają więcej niż jeden aktywny lub zawieszony wpis, z prośbą o skorygowanie tej sytuacji - poinformował resort w poniedziałkowym komunikacie.

Wyjaśniono, że w razie braku reakcji wykreślone zostaną „zdublowane” wpisy, które nie zawierają takich danych, jak m.in. numer NIP, REGON, kod PKD działalności, adres do doręczeń. Jeśli w obu wpisach danego przedsiębiorcy brakuje takich danych, konsekwencją tego może być wykreślenie z CEIDG po 30 kwietnia 2019 r. wszystkich jego wpisów.

Wielokrotność wpisów jednego przedsiębiorcy w CEIDG to zjawisko nieprawidłowe. Negatywnie wpływa ono na przejrzystość obrotu gospodarczego i może generować nieoczekiwane problemy, zwłaszcza przy zawieraniu umów z kontrahentami, którzy mogą mieć kłopot z ustaleniem właściwego wpisu. Dotyczy to w szczególności sytuacji, w których dane we wpisach nie pokrywają się, np. podane są różne adresy czy kody PKD działalności- wyjaśnił, cytowany w komunikacie, dyrektor Departamentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw MPiT Wojciech Paluch.

Dlatego resort zachęca przedsiębiorców do uporządkowania swoich wpisów w ewidencji; można to zrobić w dowolnym urzędzie miasta lub gminy na terytorium kraju.

Jeżeli przedsiębiorca nadal prowadzi działalność gospodarczą, powinien wybrać jeden z wpisów, w razie potrzeby uaktualnić go, a drugi wpis wykreślić, składając wniosek CEIDG-3 (służy on do wykreślenia zdublowanego wpisu), w którym wskazuje datę zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej. Natomiast jeżeli przedsiębiorca całkowicie zakończył działalność gospodarczą i jego wpisy są już nieaktualne, powinien złożyć wnioski o ich wykreślenie. Może wskazać datę zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej, która rozumiana jest jako ostatni dzień jej wykonywania - wyjaśnił resort.

Podkreślono, że przedsiębiorcy powinni pamiętać o tym, by wskazana przez nich data zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej była prawidłowa. Może być ona również przeszła, nawet sprzed kilku lat. Prawidłowa data zaprzestania działalności gospodarczej - jak wskazano - pozwoli uniknąć wątpliwości dotyczących wpisu do CEIDG, np. w zakresie faktycznego okresu prowadzenia działalności gospodarczej.

Wniosek o wykreślenie wpisu jest automatycznie przesyłany do innych urzędów państwowych – Urzędu Skarbowego, ZUS-u.

Przedsiębiorca może sprawdzić, czy ma „zdublowane” (aktywne lub zawieszone) wpisy do CEIDG, wpisując swoje dane do wyszukiwarki przedsiębiorców, która jest dostępna na stronie www.firma.gov.pl.

Akcję informacyjną skierowaną do przedsiębiorców ze „zdublowanymi” wpisami ministerstwo prowadzi już po raz drugi w ciągu ostatnich czterech miesięcy.

Na podst. PAP

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.