Informacje

Budowa trasy ekspresowej / autor: Fratria
Budowa trasy ekspresowej / autor: Fratria

Via Carpatia pomoże w integracji Ukrainy z UE

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 28 kwietnia 2019
  • 15:47
  • 14
  • Tagi: biznes drogi polityka transport Via Carpatia
  • Powiększ tekst

Szlak Via Carpatia jest ważny dla rozwoju wschodniej flanki UE i włączenia Ukrainy, a kiedyś może także Białorusi do rodziny Unii Europejskiej - powiedział szef Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski, odnosząc się do słów Jarosława Kaczyńskiego o geoplitycznym znaczeniu tej trasy.

Jak zaznaczył ekspert, odnosząc się do wypowiedzi Kaczyńskiego podczas niedzielnej konwencji wyborczej do europarlamentu w Białymstoku, „szlak Via Carpatia, która ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce przez Węgry, Rumunię, Bułgarię do Tesalonik w Grecji, to kluczowy ciąg komunikacyjny dla wschodniej flanki Unii Europejskiej”.

Wskazał, że „polski odcinek Via Carpatia będzie miał 760 km, a koszt jego budowy wyniesie ok. 30 mld zł i ważne jest, żeby „stanąć na głowie” i zapewnić w jak najszerszym zakresie, finansowanie tego projektu z Unii Europejskiej”.

Już widać, że jest możliwość pozyskania środków z CEF - dodał.

Furgalski zaznaczył, że sukcesem Polski było zaangażowanie 11 europejskich państw (m.in. Bułgarii, Chorwacji, Litwy, Rumunii, Słowacji, Ukrainy, Węgier oraz Turcji) do podpisania wspólnego wniosku do Komisji Europejskiej o uznanie Via Carpatia, jako szlaku bazowego sieci komunikacyjnej Unii Europejskiej i włączenie do Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.

Ekspert wskazał jednocześnie, że nie wszędzie parametry w ruchu dla tej trasy są takie, aby uzasadniały budowę w systemie po dwa pasy w każdą stronę. Dodał, że najważniejsze odcinki o strategicznym gospodarczym znaczeniu, to te od granicy południowej do Rzeszowa i dolej do Lublina.

Via Carpatia może również przysłużyć się rozwojowi polskich portów, z których mogłyby korzystać nasi południowi sąsiedzi. Nowoczesny korytarz drogowy ze Słowacji, Węgier, Rumunii przez Rzeszów, Lublin do Warszawy i dalej w połączeniu z drogą ekspresową S7 na Wybrzeże, zapewni portom w Gdyni i Gdański znakomity potencjał rozwojowy - dodał Furgalski.

Unia Europejska uznała znaczenie tego międzynarodowego korytarza transportowego i wyraziła zgodę na wpisanie wszystkich odcinków transgranicznych na trasie od Litwy przez Polskę, Słowację, Węgry, aż do Rumunii, wraz z odcinkami transgranicznymi z Białorusią i Ukrainą, w poczet projektów finansowanych w ramach funduszu Łącząc Europę. W ramach tego instrumentu realizowane będą najważniejsze europejskie inwestycje transportowe w latach 2021-2027. Uwzględnienie via Carpatia w finansowym instrumencie UE gwarantuje środki dla projektu.

Via Carpatia to planowany szlak międzynarodowy, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim. Całkowita długość tego szlaku w Polsce wyniesie ok. 760 km.

Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem ówczesnego prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku, jako główny priorytet inwestycyjny.

MS, PAP

Komentarze