Informacje

autor: PKP
autor: PKP

EKG: Jedwabny Szlak szansą dla polskich kolei

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 13 maja 2019
  • 15:14
  • 2
  • Tagi: biznes finanse polityka transport
  • Powiększ tekst

Przewozy kolejowe między Białorusią i Polską, w ramach tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku między Azją i Europą, mogą wzrosnąć do 500-600 tys. TEU w perspektywie 10 lat z ok. 325 tys. TEU w 2018 roku, uważa kierownik Katedry Badań nad Infrastrukturą i Mobilnością Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej Jany Pieriegud.

Pytanie czy Polska podoła temu, pod względem infrastrukturalnym, żeby te ładunki nie zostały przejęte przez korytarze transportowe położone bardziej na południe - powiedziała Pieriegud w trakcie panelu na XI Europejskim Kongresie Gospodarczym (EKG) w Katowicach.

W ocenie członka zarządu PKP Mirosława Antonowicza, w tym kontekście istotne są dwa cele: jak zarobić na przewozach towarów z Chin do Europy i jak przeciwdziałać omijaniu Polski, szlakiem północnym przez Kaliningrad i południowym przez Ukrainę i Austrię.

To problem organizacyjny, jak usprawnić polskie przejścia graniczne, a także problem poprawy prędkości na polskich liniach kolejowych i umiejscowienia terminali tam, gdzie są one niezbędne, szczególnie na wschodzie. Pracujemy nad siecią terminali, wkrótce powinno pojawić się opracowanie przedstawiające lokalizacje, gdzie takie terminale powinny się pojawić” - powiedział Antonowicz.

Spółki z grupy PKP, PKP PLK i Cargo-Tor podjęły także trud przygotowawczy do inwestycji, które mają podnieść przepustowość wschodnich przejść granicznych do 50 pociągów na dobę” - dodał.

Jak wylicza prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz, w 2018 roku na szlaku między Chinami i Unią Europejską przejechało 6,3 tys. pociągów, o 70% więcej niż w roku 2017 i wielokrotnie więcej niż jeszcze pięć lat temu, gdy było ich zaledwie 300.

Notujemy też pozytywną tendencję w strukturze tych przewozów. W 2017 roku tylko 35% tych pociągów wyjeżdżało z UE w kierunku Chin, a w 2018 było to już 43% - dodał Warsewicz.

W ramach grupy pracujemy nad przygotowaniem lepszej oferty dla klientów. Chcemy, by czas przewozu zbliżał się do 10 dni lub nawet mniej - zapewnił prezes PKP Cargo.

Obrady i debaty XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego relacjonujemy na portalu wGospodarce.pl oraz telewizji internetowej wPolsce.pl.

Tygodnik „Sieci” publikuje w bieżącym wydaniu specjalny 16-kolumnowy dodatek poświęcony Kongresowi.

(ISBnews)SzSz

Komentarze