Raport Eurocash: handel to biznes na lata, a franczyza pomaga go rozwijać
Jeśli ktoś szuka biznesu na lata, powinien zająć się handlem niezależnym – wynika z pierwszego raportu wpływu Grupy Eurocash. 43 proc. przedsiębiorców związanych z Grupą prowadzi swój sklep od ponad 20 lat. Przy okazji rozwija cechy przydatne przedsiębiorcom – m.in. innowacyjność i odwagę biznesową.
Nasz kraj zawdzięcza wiele niezależnym detalistom. Rozwijając przedsiębiorczość, dają pracę tysiącom osób i wnoszą znaczący wkład do budżetu (połowę PKB generują małe i średnie firmy). Co ciekawe, handel to kierunek obierany najczęściej przez osoby młode, popularny szczególnie w małych miastach i na wsi. Daje źródło dochodów na lata, bo jak pokazuje najnowszy raport wpływu Grupy Eurocash, prawie połowa przedsiębiorców współpracujących z wiodącym hurtowym dystrybutorem FMCG w Polsce prowadzi swój sklep od ponad 20 lat. Tylko 12 proc. ma firmę od mniej niż 5 lat. Najwięcej, bo aż 41 proc. przedsiębiorców, współpracuje z Eurocash od 5-10 lat, a 15 proc. – od ponad 20.
Zdaniem większości Polaków własna firma to najlepszy sposób na życie, ale tylko co 10. faktycznie ją ma (1). Pewnie na swoją działalność zdecydowałoby się więcej osób, gdyby wiedziały, że smykałki do biznesu można się nauczyć – czego dowodzi raport Grupy Eurocash. Pomocna w tym zakresie jest franczyza, czyli gotowy model biznesowy udostępniany przez dużego partnera. Bezpieczeństwo, wsparcie na start, wiedza, niskie koszty wejścia i dostęp do technologii czynią go dobrą alternatywą dla debiutantów w biznesie. Na franczyzę decydują się także doświadczeni handlowcy – właśnie dzięki temu, że rozwija przedsiębiorczość.
Franczyza rozwija przedsiębiorczość
Wsparcie oferowane przez sieci franczyzowe Grupy Eurocash pozwala klientom nie tylko zarabiać, ale też rozwijać cechy niezbędne dla prowadzenia biznesu: odwagę, motywację do działania, wytrwałość, odpowiedzialność i innowacyjność. Procentowy udział Grupy Eurocash we wpływie na rozwój przedsiębiorczości jej klientów wynosi aż 41,2 proc. Oznacza to, że w ponad 40 proc. właściciele sklepów współpracujących z Grupą Eurocash rozwijają swoją przedsiębiorczość właśnie dzięki jej wsparciu. To dobra wiadomość dla osób, które obawiają się rozpocząć przygodę z własną firmą.
Większość detalistów prowadzących sklepy pod markami współpracującymi z Grupą Eurocash, czyli Delikatesy Centrum, ABC, Gama, Groszek, Euro Sklep czy Lewiatan, otwiera je na wsiach lub w miastach do 20 tys. mieszkańców – mówi Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash. „Dla nich duży partner oznacza większe możliwości oraz przewagę konkurencyjną, budowaną dzięki naszej skali zakupowej, różnorodnym modelom detalicznym, zróżnicowanym kanałom dystrybucji oraz dostępowi do edukacji. Zwłaszcza ten ostatni czynnik, jak zauważyliśmy, pomaga naszym klientom budować przedsiębiorcze postawy i rozwijać biznes w kierunku innowacyjności” – dodaje.
Efekty widoczne w biznesie
Badania Grupy Eurocash dowodzą, że największy wpływ, bo aż na poziomie 66%, wywiera ona na swoich przedsiębiorców w zakresie innowacyjności. Franczyzobiorcy Eurocash częściej wprowadzają w swoich sklepach nowe formy dostaw czy innowacje w zakresie kategorii produktów, komunikacji z klientem, działań reklamowych, płatności itd. Przykładowo, wystrój placówki zmieniło w 2020 r. aż 38 proc. franczyzobiorców Grupy i 18 proc. przedsiębiorców, którzy współpracują z Eurocash poza franczyzą.
Na drugim miejscu znalazło się budowanie odpowiedzialności za innych (wpływ: 44 proc.), rozumianej jako inspirowanie do działań na rzecz środowiska i lokalnej społeczności. Prowadząc biznes w sieci Eurocash, można też rozwijać motywację do rozwoju (40 proc.), odwagę biznesową, np. w kierunku inwestycji (30 proc.) oraz wytrwałość (26 proc.). Każda z tych cech przekłada się na mierzalny rezultat – np. innowacyjne rozwiązania pozwoliły klientom Grupy Eurocash bez szwanku przetrwać trudny rok 2020. 70 proc. z nich wprowadziło wtedy do oferty nowe kategorie produktów, a 45 proc. – nowe metody zarządcze. Co więcej, przedsiębiorców współpracujących z Eurocash spadek przychodu dotknął w tym czasie w mniejszym stopniu, niż osoby prowadzące sklepy poza sieciami.
Badanie przedsiębiorców przeprowadzone na potrzeby Raportu wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 rok prezentuje nowatorskie podejście do tematu przedsiębiorczości w Polsce, a sam raport to pierwsza tego typu publikacja na naszym rynku.
__ ***
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak ABC, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.
__
(1) Źródło: Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 rok. Edycja I, https://grupaeurocash.pl/assets/media/grupaeurocash-raport-wplywu-2020.pdf Dostęp: 14.09.2021 r. Jeśli nie wskazano inaczej, przytaczane w tekście dane pochodzą z ww. publikacji.