UKE: serwisy i aplikacje wymagają poprawy dostępności
Serwisy internetowe jak i aplikacje mobilne przedsiębiorców telekomunikacyjnych i pocztowych nadal wymagają prac nad wdrożeniem dostępności - taki wniosek sformułował Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) na podstawie wyników badania stron i aplikacji.
Badaniu poddano 34 strony przedsiębiorców telekomunikacyjnych, 15 stron przedsiębiorców pocztowych, oraz aplikacji mobilnych 20 przedsiębiorców.
Dwie aplikacje otrzymały ocenę dobrą, sześć aplikacji otrzymało ocenę dostateczną, pięć aplikacji otrzymało ocenę niedostateczną. W przypadku dwóch serwisów firm pocztowych nastąpił spadek poziomu dostępności cyfrowej, czterech operatorów poprawiło swój wynik. Również w przypadku serwisów firm telekomunikacyjnych w przypadku dwóch serwisów nastąpił spadek poziomu dostępności cyfrowej, natomiast sześciu operatorów poprawiło swój wynik.
Wyniki jednoznacznie pokazują, że zarówno serwisy internetowe jak i aplikacje mobilne nadal wymagają pracy nad wdrożeniem dostępności - ocenił UKE.
Jak podkreślił Urząd, o dostępności serwisu internetowego możemy mówić wtedy, gdy osoby z niepełnosprawnością mają pełny dostęp do jego treści, mogą te treści zrozumieć oraz skorzystać z wygodnej nawigacji, czy interakcji z serwisem. Serwisy internetowe muszą więc być uniwersalnie dostępne. Dzięki takiemu podejściu z dostępnych stron internetowych mogą korzystać wszystkie osoby.
W przypadku aplikacji mobilnych większość otrzymało pozytywną ocenę dostępności, korzystanie z nich przez osoby z niepełnosprawnościami, bądź starsze nie będzie stanowiło większego problemu. Najczęstszymi zastrzeżeniami były zbyt małe litery, bądź drobne symbole na zakładkach aplikacji, a problemem dla osoby niewidomej było błędne odczytywanie ekranu przez telefon.
W przypadku serwisów internetowych firm pocztowych najczęściej pojawiającym się błędem jest złe przedstawianie informacji, kolejnym - brak nazewnictwa poszczególnych elementów na stronie.
Jeśli chodzi o serwisy internetowe firm telekomunikacyjnych, najczęściej pojawiającym się błędem jest brak nazewnictwa poszczególnych elementów na stronie, kolejnym jest brak wpisania tekstu alternatywnego do wszelkich treści nietekstowych, a następnym często popełnianym jest niepoprawny kod.
PAP/RO
CZYTAJ TEŻ: UOKiK o nietrafionych prezentach. Jak je zwrócić?