UOKiK sprawdza uczciwość Auchan i Carrefour
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie wyjaśniające przeciw spółkom Auchan i Carrefour; zastrzeżenia budzą niektóre opłaty pobierane przez sieci handlowe swoich kontrahentów - poinformował w poniedziałek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zastrzeżenia wzbudziły praktyki spółek Carrefour i Auchan Polska.
Przedsiębiorcy wymagają od dostawców produktów rolno-spożywczych opłat za usługi polegające na transporcie produktów z magazynów centralnych sieci do ich poszczególnych sklepów. Centralny system dystrybucji towarów jest jednak integralną częścią modelu biznesowego sieci handlowych, a koszty jego organizacji powinny ponosić we własnym zakresie. Z tego względu pobieranie specjalnych opłat logistycznych może stanowić nieuzasadnione obciążenie dla kontrahentów. Ponadto, zakres usług marketingowych świadczonych przez obie spółki na rzecz dostawców, może być określany w niejasny sposób - poinformował UOKiK.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny tłumaczy, że wszczął postępowania wyjaśniające, by sprawdzić, czy część opłat pobieranych od dostawców, w tym rolników, nie ma na celu nieuczciwego przerzucenia na nich kosztów działalności sieci handlowych.
Nieprecyzyjne określenie usług, które mają być świadczone przez sieci, może z kolei powodować, że dostawcy na etapie zawierania umowy mogą nie wiedzieć, jakie konkretnie działania powinny być realizowane przez sieci na ich rzecz – stwierdził Tomasz Chróstny.
Dodał, że to kontynuacja działań UOKiK dotyczących praktyk sieci handlowych związanych z pobieraniem opłat od dostawców.
Kończymy również badanie rynku, z którego opublikujemy raport. Nie wykluczamy nowych postępowań w sprawie praktyk kolejnych spółek - poinformował Tomasz Chróstny.
W informacji UOKiK zaznaczono, że „postępowania wyjaśniające toczą się w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom”. Jeśli w ich trakcie okaże się, że sprawdzane praktyki mogą być nieuczciwym wykorzystywaniem przewagi kontraktowej, wówczas prezes UOKiK może postawić zarzuty Carrefour i Auchan Polska.
Właścicielom sieci handlowych może wówczas grozić kara w wysokości do 3 proc. rocznego obrotu. Za podobne praktyki prezes UOKiK nałożył w listopadzie 2021 r. karę w wysokości 76 mln zł na spółkę Eurocash.
UOKiK przypomniał, że osoby działające w branży rolno-spożywczej mogą zgłosić nieprawidłowości poprzez formularz dostępny na stronie urzędu:
https://ankieta.uokik.gov.pl/formularz-przewaga-kontraktowa/ .
PAP/RO