Informacje

www.sxc.hu
www.sxc.hu

PE przyjął dyrektywę o dostępie do podstawowych rachunków płatniczych

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 15 kwietnia 2014, 15:54

  • Powiększ tekst

PE przyjął dziś dyrektywę w sprawie porównywalności opłat za prowadzenie rachunku płatniczego, przenoszenia rachunku płatniczego oraz dostępu do podstawowego rachunku płatniczego. Nowe przepisy mają ułatwić założenie i przeniesienie rachunku.

Zgodnie z przyjętą dyrektywą, banki będą musiały mieć w swojej ofercie podstawowy rachunek płatniczy, który pozwoli na podstawowe operacje, takie jak otrzymywanie wynagrodzenia, emerytur, innych świadczeń oraz na opłacanie rachunków.

Dyrektywa daje prawo do założenia podstawowego rachunku płatniczego bez względu na miejsce pobytu oraz sytuację finansową. Konsumenci w UE będą więc w stanie założyć taki rachunek nie będąc rezydentem kraju, w którym znajduje się bank.

"Ta dyrektywa ma na celu umożliwienie użytkownikom korzystania z podstawowych usług płatniczych. Zagwarantowany dostęp do podstawowego rachunku płatniczego, obejmujący migrantów oraz mobilnych obywateli, będzie stymulował modernizację gospodarki, ułatwi swobodę przemieszczania się oraz pomoże osobom najbardziej poszkodowanym społecznie" - oświadczył cytowany w komunikacie PE sprawozdawca Juergen Klute.

Jak przekonuje PE każdy potencjalny klient, legalnie przebywający w Unii, nawet, jeśli nie posiada stałego adresu, powinien być w stanie otworzyć podstawowy rachunek bankowy. "Kraje członkowskie, mogą jednak, przy pełnym poszanowaniu praw podstawowych, wymagać od takiej osoby ujawnienia przyczyny lub zainteresowania otwarciem konta w konkretnym kraju na terenie UE. Wymaganie takie nie może być nadmiernie trudne lub obciążające dla potencjalnego klienta" - czytamy.

Dyrektywa poprawia też przejrzystość opłat, jakie pobiera bank od prowadzenia rachunków oraz ustanawia prostą i szybką procedurę przeniesienia rachunku z jednego banku do drugiego w obrębie danego kraju UE. Procedura taka ma zająć nie dłużej niż 7 dni roboczych.

Komisarz UE ds. rynku wewnętrznego Michele Barnier ocenił, że korzyści z nowych przepisów odczują miliony obywateli. "Konsumentom będzie łatwiej porównywać opłaty związane z prowadzeniem rachunku i zmienić rachunek bankowy" - oświadczył Barnier cytowany w informacji Komisji Europejskiej.

"Jestem bardzo usatysfakcjonowany dzisiejszym głosowanie Parlamentu Europejskiego. Większa przejrzystość, jeśli chodzi o warunki i opłaty związane z prowadzeniem rachunku wszystkim ułatwi życie. Pomoże nam porównywać oferty, by wybrać najlepszą" - zaznaczył z kolei komisarz UE ds. konsumentów Neven Mimica.

Członek komisji PE ds. gospodarczych i monetarnych Sławomir Nitras (PO) podkreślił w komunikacie, że zgodnie z przyjętą dyrektywą, banki będą musiały przed zawarciem umowy przedstawiać klientomjasną i wszechstronną informację o opłatach i prowizjach związanych z posiadaniem rachunku bankowego. "Aby ułatwić klientom banków porównywanie poziomu opłat w różnych bankach, państwa członkowskie mają zadbać, aby w ich krajach funkcjonowała przynajmniej jedna ogólnokrajowa internetowa porównywarka kont bankowych" - zaznaczył.

Zauważył też, że do tej pory dobre praktyki w zakresie przenoszenia rachunków wynikały raczej z miękkich rekomendacji. "Od przyszłego roku będzie to już wymóg prawny. Banki, szczególne te, z których rachunki przenosimy, nie będą mogły utrudniać przenoszenia rachunków, a opłaty pobierane za tę usługę nie mogą być wygórowane. Cała procedura nie będzie mogła trwać dłużej niż 7 dni roboczych. Naszą ambicją było ułatwienie przenoszenia rachunku bankowego do stopnia porównywalnego z przenoszeniem numeru telefonu komórkowego" - wyjaśnił Nitras. Po formalnym przyjęciu przepisów przez Rade UE, kraje członkowskie będą miały dwa lata na ich wdrożenie.

PE zatwierdził też we wtorek rozporządzenie w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących produktów inwestycyjnych. Chodzi o informacje jakie detaliczny konsument powinien otrzymać w sprawie określonego produktu inwestycyjnego przed zawarciem kontraktu z bankiem, firmą ubezpieczeniową, czy funduszem inwestycyjnym. Konsument będzie musiał otrzymać dokument z informacjami na temat produktu w jaki ma zamiar zainwestować, ryzyka i korzyści jakie się z nim wiążą i jakie koszty on generuje.

PAP/ as/

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych