Informacje

Fot. Freeimages
Fot. Freeimages

Nowa ustawa o prawach konsumenta

Maciej Chwaliński

Maciej Chwaliński

Prawoecommerce.pl – bezpłatne szkolenie mailowe z zakresu zmian w prawie ecommerce 2014

  • Opublikowano: 8 maja 2014, 13:21

    Aktualizacja: 8 maja 2014, 13:24

  • Powiększ tekst

Nowa ustawa o prawach konsumenta niesie ze sobą duże zmiany zarówno dla konsumentów, jak i dla przedsiębiorców sprzedających przez internet. Oprócz wydłużenia czasu na zwrot towaru pojawią się również nowe wymogi informacyjne wobec sprzedawcy. Znacząco zmieni się również sposób zawierania umowy przez telefon.

Nowa ustawa o prawach konsumenta ma na celu spełnienie wymogów, jakie nakłada na kraje członkowskie Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE. Jej podstawowym celem jest ułatwienie handlu transgranicznego, poprzez ujednolicenie przepisów dotyczących sprzedaży konsumenckiej w poszczególnych krajach członkowskich.

Dzięki temu konsument będzie miał pewność, że kupując towar za granicą przysługują mu takie same prawa, jak w kraju, z którego pochodzi.

Największe zmiany dla sprzedawców internetowych

Sprzedawca internetowy będzie musiał dostosować się do nowych przepisów, ponieważ w przeciwnym razie grozi mu grzywna w wysokości od 20 złotych do nawet 5 tysięcy złotych nałożona przez prokuratora bądź Policję.

-- Grzywna będzie mogła zostać nałożona na sprzedawcę za niespełnienie wymogów informacyjnych wobec konsumenta, czyli np. wtedy, gdy nie poinformuje o możliwości zwrotu towaru lub o szczegółach transakcji

-- tłumaczy Rafał Bugajski z serwisu PrawoEcommerce.pl

Najważniejsze zmiany jakie niesie ze sobą nowa ustawa to:

• wydłużenie czasu na zwrot towaru bez podania przyczyny z 10 do 14 dni od otrzymania produktu,

• wydłużenie z 90 do 365 dni prawa do odstąpienia od umowy jeśli sprzedawca nie poinformował klienta o możliwości zwrotu towaru,

• sprzedawca będzie mógł tylko raz dokonać naprawy towaru przy reklamacji,

• niezgodność towaru z opisem zostanie zastąpiona rękojmią,

• zamówienie telefoniczne będzie wymagało potwierdzenia na trwałym nośniku, np. w wiadomości mailowej

Warto nadmienić również, że sprzedawca internetowy będzie musiał udostępnić w sklepie dwa regulaminy - jeden odnoszący się do transakcji zawartych przed wejściem w życie nowych przepisów i drugi, dostosowany do nowych wymogów prawnych.

Kiedy pojawi się nowa ustawa o prawach konsumenta?

W dyrektywie Unii Europejskiej jasno określono, że nowe przepisy powinny wejść w życie 13 czerwca 2014 roku. W Polsce wprowadzono jednak na wniosek Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dodatkowo 6 miesięcy vacatio legis, dlatego nowe przepisy zaczną obowiązywać najwcześniej w grudniu 2014 roku - obecnie trwają bowiem jeszcze prace nad ustawą i czeka ona dopiero na drugie czytanie w Sejmie.

tytuł

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych