Nowa ustawa o prawach konsumenta
Nowa ustawa o prawach konsumenta niesie ze sobą duże zmiany zarówno dla konsumentów, jak i dla przedsiębiorców sprzedających przez internet. Oprócz wydłużenia czasu na zwrot towaru pojawią się również nowe wymogi informacyjne wobec sprzedawcy. Znacząco zmieni się również sposób zawierania umowy przez telefon.
Nowa ustawa o prawach konsumenta ma na celu spełnienie wymogów, jakie nakłada na kraje członkowskie Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE. Jej podstawowym celem jest ułatwienie handlu transgranicznego, poprzez ujednolicenie przepisów dotyczących sprzedaży konsumenckiej w poszczególnych krajach członkowskich.
Dzięki temu konsument będzie miał pewność, że kupując towar za granicą przysługują mu takie same prawa, jak w kraju, z którego pochodzi.
Największe zmiany dla sprzedawców internetowych
Sprzedawca internetowy będzie musiał dostosować się do nowych przepisów, ponieważ w przeciwnym razie grozi mu grzywna w wysokości od 20 złotych do nawet 5 tysięcy złotych nałożona przez prokuratora bądź Policję.
-- Grzywna będzie mogła zostać nałożona na sprzedawcę za niespełnienie wymogów informacyjnych wobec konsumenta, czyli np. wtedy, gdy nie poinformuje o możliwości zwrotu towaru lub o szczegółach transakcji
-- tłumaczy Rafał Bugajski z serwisu PrawoEcommerce.pl
Najważniejsze zmiany jakie niesie ze sobą nowa ustawa to:
• wydłużenie czasu na zwrot towaru bez podania przyczyny z 10 do 14 dni od otrzymania produktu,
• wydłużenie z 90 do 365 dni prawa do odstąpienia od umowy jeśli sprzedawca nie poinformował klienta o możliwości zwrotu towaru,
• sprzedawca będzie mógł tylko raz dokonać naprawy towaru przy reklamacji,
• niezgodność towaru z opisem zostanie zastąpiona rękojmią,
• zamówienie telefoniczne będzie wymagało potwierdzenia na trwałym nośniku, np. w wiadomości mailowej
Warto nadmienić również, że sprzedawca internetowy będzie musiał udostępnić w sklepie dwa regulaminy - jeden odnoszący się do transakcji zawartych przed wejściem w życie nowych przepisów i drugi, dostosowany do nowych wymogów prawnych.
Kiedy pojawi się nowa ustawa o prawach konsumenta?
W dyrektywie Unii Europejskiej jasno określono, że nowe przepisy powinny wejść w życie 13 czerwca 2014 roku. W Polsce wprowadzono jednak na wniosek Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dodatkowo 6 miesięcy vacatio legis, dlatego nowe przepisy zaczną obowiązywać najwcześniej w grudniu 2014 roku - obecnie trwają bowiem jeszcze prace nad ustawą i czeka ona dopiero na drugie czytanie w Sejmie.