Rozpędzona lokomotywa uderza w SUVa
Kolejarze zorganizowali w środę pokazową symulację zderzenia lokomotywy z samochodem na przejeździe kolejowym. Wydarzenie zostało zorganizowane w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd”.
Rozpędzona lokomotywa uderzyła w stojący pomiędzy zamkniętym rogatkami samochód. Przejazd kolejowy przy ulicy Golędzinowskiej w Warszawie, natychmiast zapełnił się strażakami i ratownikami medycznymi. To ćwiczenia, które zorganizowali kolejarze w ramach akcji „Bezpieczny Przejazd”.
Zgromadzeni dziennikarze i goście mogli zobaczyć, jak strażacy wycinają zakleszczone we wraku osoby, a ratownicy medyczni wzorowo ratują im życie.
„Każdy z nas może zostać ratującym i może to nie wynikać z naszych chęci, ale okoliczności, w których się znaleźliśmy. Pamiętajmy, że prawo zobowiązuje nas do udzielenia pomocy osobie poszkodowanej” - powiedział Marcin „Borkoś” Borkowski, ratownik medyczny.
Podkreślił, że kiedy już zadba się o własne bezpieczeństwo oraz odpowiednio zabezpieczy miejsce zdarzenia, należy zadzwonić pod numer alarmowy 112 i przekazać wszystkie kluczowe informacje.
„Dla nas ratowników medycznych ludzkie życie jest priorytetem, dlatego im więcej będziemy wiedzieć o wypadku, tym lepiej przygotujemy się do udzielenia pomocy jego ofiarom” - dodał.
Oprócz symulacji zderzenia, organizatorzy zaprezentowali również jak należy się zachować, kiedy pojazd utknie między rogatkami. W takich momentach sprawdza się Żółta Naklejka PLK, na której znajduje się indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu składający się z 9 cyfr. Pozwala to w precyzyjny sposób zidentyfikować lokalizację przejazdu lub przejścia i przekazać te dane pod numer alarmowy 112. Jego operator powiadomi odpowiednie służby, które zatrzymają rozpędzony pociąg.
Druga inscenizacja to prezentacja wyłamania rogatki. Wciąż niewielu kierowców zdaje sobie z tego sprawę, że nawet małe auto, poruszając się z niewielką prędkością może w łatwy i bezpieczny sposób, tego typu rogatkę wyłamać.
Od 1 czerwca 2018 do 31 maja 2023 r. operatorzy numeru alarmowego 112 odebrali ponad 27,5 tys. zgłoszeń dotyczących potencjalnych zagrożeń na przejazdach i terenach kolejowych. W 804 przypadkach dzięki dedykowanemu kanałowi łączności wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej i wezwano pomoc. Przy 1 847 zgłoszeniach ograniczono prędkość jazdy pociągów, aby zapewnić bezpieczeństwo pasażerów i korzystających z przejazdów.
„Za pośrednictwem takich symulacji chcemy pokazać, jak małe szanse na przeżycie mają pasażerowie w starciu z pędzącym pociągiem. Pamiętajmy, że w kryzysowych sytuacjach należy jak najszybciej opuścić pojazd i ratować swoje życie oraz naszych współpasażerów. Następnie, korzystając z Żółtej Naklejki PLK, na której znajdują się numery telefonów służb ratunkowych oraz indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu, zawiadomić odpowiednie służby o niebezpiecznym zdarzeniu” – powiedział Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa w PKP PLK.
Przyczyny wypadków na przejazdach od lat są te same. Ignorowanie znaku stop, czerwonych świateł, wjeżdżanie pod opadające rogatki i omijanie slalomem zamkniętych półrogatek, to najczęstsze przyczyny tragedii. Statystyki pokazują, że to właśnie te przyczyny odpowiadają za większość wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. W pierwszych pięciu miesiącach 2023 r. na przejazdach i przejściach w poziomie szyn, doszło do 82 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów i pieszych, w których zginęły 24 osoby, a 5 zostało ciężko rannych.
Poniżej symulacja zderzenia lokomotywy z samochodem, realizowana w ramach kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd”, Warszawa, 23.06.2022 r.
Czytaj także: Coraz więcej Orlenu w Niemczech. Tyle stacji przejęli
Czytaj także: Sprawdź to zanim zaczniesz wakacyjną pracę
PAP/rb