Informacje

www.sxc.hu
www.sxc.hu

Była afera, podejrzanych zwolniono do domów

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 10 czerwca 2014, 11:52

  • Powiększ tekst

B. prezes i b. wiceprezes Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów, podejrzani w śledztwie dotyczącym nieprawidłowości w Kolejach Śląskich, zostali zwolnieni do domu po wpłaceniu kaucji. Ciągle trwają przesłuchania czterech innych podejrzanych.

W poniedziałek na polecenie Prokuratury Okręgowej w Katowicach CBA zatrzymało sześć osób - poza byłymi szefami GPW byli to b. prezes i b. wiceprezes Kolei Śląskich, b. doradca zarządu tej firmy oraz szef firmy dostarczającej Kolejom tabor. Zatrzymania mają związek z nieprawidłowościami dotyczącymi trzech postępowań o udzielenie zamówień publicznych związanych z dostawą taboru kolejowego i związanych z nimi operacjami finansowymi.

Rzeczniczka prokuratury Marta Zawada-Dybek powiedziała we wtorek PAP, że b. szefowie GPW Jarosław K. i Piotr M., podejrzani o działania na szkodę tej firmy i wyrządzenia w niej strat w kwocie ponad 7 mln zł, zostali zwolnieni po wpłaceniu poręczeń majątkowych po 100 tys. zł. Będą też pod dozorem policji. W dalszym czasie trwają czynności z udziałem pozostałych podejrzanych. Prokuratura ma na to czas do rana w środę.

Jak podała w poniedziałek Zawada-Dybek, b. prezes należącej do samorządu wojewódzkiego spółki KŚ Marek W. i jego zastępca Artur N. usłyszeli zarzuty popełnienia czterech przestępstw. W dwóch przypadkach chodzi o udział w zmowie przetargowej, w pozostałych dwóch przypadkach - o działania na szkodę KŚ i wyrządzenie spółce szkody w kwotach odpowiednio 2 mln zł oraz 4 mln zł. Kolejny zatrzymany, który doradzał zarządowi KŚ, jest podejrzany o udział w dwóch zmowach przetargowych.

Sześć zarzutów usłyszał Zbigniew M., prezes firmy Sigma Tabor. W dwóch przypadkach chodzi o udział w zmowie przetargowej, w trzech innych - o oszustwa na szkodę banku oraz spółki Inteko (spółki córki KŚ) na łączną kwotę ok. 25 mln zł. Ostatni zarzut dotyczy przywłaszczenia mienia o wartości 7 mln zł.

Nie wiadomo, czy podejrzani przyznają się do winy. Niewykluczone, że jeszcze dzi prokuratura udzieli szerszych informacji.

W poniedziałek prokuratorzy uzupełnili też zarzuty postawione b. prezesowi Inteko Witoldowi W., który do poniedziałku był jedynym podejrzanym w tym śledztwie. Także w tym przypadku chodzi o udział w zmowach przetargowych.

Spółka Inteko miała zbudować dla KŚ system sprzedaży biletów i dostarczyć kilka pociągów. W tym celu m. in. zaciągnęła kredyt poręczony przez inną spółkę należącą do samorządu wojewódzkiego - GPW. Wcześniej W. był podejrzany o przywłaszczenie czterech pociągów. Zdaniem prokuratury Inteko rozporządzało nimi bezprawnie, bo były one zabezpieczeniem kredytu poręczonego przez GPW.

Śledztwo w sprawie nieprawidłowości w Kolejach Śląskich toczy się od marca 2013 r., po doniesieniu marszałka woj. śląskiego Mirosława Sekuły. Składając zawiadomienie, marszałek zarzucał poprzedniemu zarządowi KŚ nadużycie uprawnień i niedopełnienie obowiązków oraz wyrządzenie szkody majątkowej zarówno spółce, jak i samorządowi województwa. Według Sekuły kłopoty finansowe KŚ, szczególnie te z grudnia 2012 r., były spowodowane niewłaściwym działaniem zarządu i zaciąganiem przez niego zobowiązań finansowych, do których nie miał uprawnień.

W efekcie chaosu na śląskich torach, do którego doszło w grudniu 2012 r., po przejęciu przez KŚ pasażerskich połączeń regionalnych, stanowisko stracił m.in. prezes Marek W. - kiedy wyszło na jaw, że zataił fakt trwania wytoczonego mu procesu dotyczącego działania na szkodę spółki z większościowym udziałem Skarbu Państwa, którą kierował ponad 10 lat wcześniej. W związku z sytuacją na kolei do dymisji podał się marszałek woj. śląskiego Adam Matusiewicz.

Po olbrzymich problemach finansowych spółki w połowie kwietnia samorząd woj. śląskiego ogłosił, że proces ratowania KŚ został zakończony. Przewoźnik przestał przynosić straty, I kwartał zamknął zyskiem na poziomie 500 tys. zł. Obecne władze spółki oceniły, że sytuacja finansowa przewoźnika jest dobra.

Koleje Śląskie rocznie przewożą ok. 16 mln pasażerów, a ich roczny budżet zamyka się w kwocie ok. 225 mln zł.

(PAP)

kon/ abr/ jbr/

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych