Hybrydowe pociągi na polskich torach
PKP Intercity kupi 35 nowych pociągów hybrydowych: będą wykorzystywały napęd elektryczny lub spalinowy. To pierwszy zakup tego typu w historii spółki - dotąd zespoły trakcyjne tego przewoźnika zasilane były wyłącznie energią elektryczną.
Nowe pociągi dostarczy spółka Newag SA. W grudniu 2023 roku PKP Intercity ogłosiło postępowanie przetargowe na dostawę 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych. Newag SA. zgłosiła się jako jedyna i złożyła PKP Intercity ofertę, która opiewa na kwotę 3 mld 364 mln 819,8 tys. zł brutto.
Nowe zespoły – jak wyjaśnił cytowany w komunikacie członek zarządu PKP Intercity Jarosław Oniszczuk – będą dostosowane do prędkości co najmniej 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h podczas jazdy z wykorzystaniem napędu spalinowego.
Hybrydowe pociągi będą jeździć w relacjach krajowych w kategorii InterCity. Dzięki temu, że nie trzeba będzie wymieniać lokomotywy elektrycznej na spalinową tam, gdzie brakuje trakcji elektrycznej na trasie przejazdu pociągu, skróci się czas podróży.
Znajdzie się w nich miejsce dla min. 178 osób. 154 miejsc będzie w klasie drugiej, a 20 w pierwszej. Dodatkowo pojazdy wyposażone zostaną w 4 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów i w minimum 8 stojaków na rowery.
Pierwsza hybrydowa jednostka zostanie przekazana przewoźnikowi po 30 miesiącach od popisania umowy z producentem.
PKP Intercity pyta o nowe wagony
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie.
Łukasz Pawłowski (PAP)/bz
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Zarząd NBP: to próba rozbijania podstaw państwa
Ćwierć biliona euro na „elektryki” poszło w piach