Informacje

www.sxc.hu
www.sxc.hu

Do GIODO coraz więcej skarg

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 20 lipca 2014, 14:20

  • 1
  • Powiększ tekst

Od 2007 r. liczba skarg zgłaszanych do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych wzrosła ponad dwa razy, pytań prawnych - cztery, a zbiorów do rejestracji - niemal sześć razy. Szef urzędu mówi, że będzie musiał zrezygnować z części obowiązków, bo ma za mało etatów.

Jak wynika ze sprawozdania GIODO za 2013 r., które Sejm rozpatrzy na rozpoczynającym się we wtorek posiedzeniu, był to kolejny rok, w którym znacznie wzrosła liczba skarg, pytań prawnych oraz wniosków o rejestrację zbiorów danych osobowych.

Jak mówił Wojciech Wiewiórowski, pełniący od czterech lat funkcję GIODO, od 2007 r. liczba spraw wzrosła, a zajmuje się nimi ten sam zespół osób, liczący 119 etatów.

"Biuro Generalnego Inspektora Danych Osobowych wymaga istotnego wzmocnienia lokalowego, technicznego i kadrowego. Szczególnie jeśli chodzi o kwestie kadrowe" - podkreślił Wiewiórowski na ostatnim posiedzeniu sejmowej komisji sprawiedliwości.

Na najbliższym posiedzeniu Sejm ma także wybrać GIODO na kolejną kadencję. Wiewiórowski jest jedynym kandydatem.

Zdaniem Wiewiórowskiego sytuacja w biurze GIODO jest "podbramkowa". "W kolejnym roku GIODO będzie musiał podejmować decyzje, których swoich obowiązków nie wypełniać" - zaznaczył.

W tym roku w biurze GIODO osoby, które do tej pory zajmowały się odpowiedziami na pytania obywateli, zostały przesunięte do działu skargowego. "Obawiam się, że następnym krokiem, który będę musiał podjąć, jeżeli sytuacja nadal będzie tak wyglądała, będzie zahamowanie rejestrowania zbiorów danych osobowych" - zapowiedział Wiewiórowski.

Do jego biura w 2013 r. wpłynęło niemal 1,9 tys. skarg, czyli prawie 300 więcej niż rok wcześniej i ponad dwa razy więcej niż w 2007 r. (niecałe 800). Według GIODO daje się zauważyć znaczący wzrost liczby skarg w sektorze administracji publicznej, marketingu oraz w bankowości i finansach; na wysokim poziomie utrzymała się liczba skarg dotyczących podmiotów prowadzących działalność internetową.

W 2013 r. GIODO otrzymał 4,9 tys. pytań prawnych, to o 650 więcej niż w 2012 r. i prawie cztery razy więcej niż w 2007 r. (1,3 tys.). W ub.r. GIODO skierował 121 wystąpień do podmiotów publicznych i prywatnych zmierzających do zapewnienia skutecznej ochrony danych osobowych. Do rejestracji zgłoszono ponad 28,2 tys. zbiorów danych osobowych. W 2012 r. takich było zgłoszeń - 21,5 tys., a jeszcze w 2007 r. - 4,8 tys., czyli prawie sześć razy mniej niż w 2013 r.

Inspektorzy z biura GIODO skontrolowali w ub.roku 173 podmioty. "To jest bardzo mało, to jest śladowa liczba kontroli - ocenił Wiewiórowski. - Nie jesteśmy w stanie przeprowadzić więcej".

Względnie duży wzrost liczby spraw dotyczył zezwoleń na przekazanie danych do państw trzecich. Takich decyzji było 134 wobec 51 w 2012 r. Od 2013 r. operatorzy telekomunikacyjni są zobowiązani, by informować o przypadkach naruszenia danych osobowych abonentów lub użytkowników. Takich zawiadomień w ub.roku wpłynęło 139, w większości dotyczyły przypadków pojedynczych osób, ale były też takie, które dotyczyły kilkuset tysięcy abonentów. W związku z tymi sprawami GIODO przeprowadził sześć kontroli u operatorów i wystosował jedno wystąpienie w związku z naruszeniem zasad ochrony danych osobowych.

(PAP)

ral/ abr/ mag/

Powiązane tematy

Komentarze