Informacje

Parafowanie protokoło o wykonaniu umowy offsetowej F-16 w Bydgoszczy fot. PAP / Tytus Czyżewski
Parafowanie protokoło o wykonaniu umowy offsetowej F-16 w Bydgoszczy fot. PAP / Tytus Czyżewski

Meldujemy: umowę offsetową F-16 wykonano!

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 30 maja 2015, 18:13

    Aktualizacja: 30 maja 2015, 18:23

  • Powiększ tekst

Umowa offsetowa związana z zakupem przez Polskę wielozadaniowego samolotu F-16, której wartość wyniosła 6 mld 28 mln dolarów, została wykonana - stwierdza protokół Ministerstwa Gospodarki przekazany w sobotę w Bydgoszczy firmie Lockheed Martin. W uroczystości przekazania protokołu wzięli udział wiceminister gospodarki Arkadiusz Bąk, wiceprezes ds. rozwoju działalności Lockheed Martin George Standridge i ambasador Stanów Zjednoczonych Stephen Mull.

"Przekazany protokół stwierdzenia wykonania umowy offsetowej jest dokumentem, który kończy dziesięcioletnią współpracę Ministerstwa Gospodarki i Lockheed Martin związaną z dostawą dla Sił Zbrojnych RP samolotów wielozadaniowych F-16. Jest również potwierdzeniem zaliczenia przez ministra gospodarki 140 zobowiązań wykonanych przez Lockheed Martin" - powiedział Bąk.

Wiceminister zaznaczył, że umowa offsetowa zwiększyła zdolności polskiego przemysłu obronnego w zakresie eksploatacji F-16 na terenie kraju.

"Protokół jest potwierdzeniem zamknięcia zobowiązań w zakresie i do wysokości określonej w umowie, ale ta współpraca jest kontynuowana" - dodał.

W ramach umowy zrealizowano 30 projektów w różnych gałęziach przemysłu - energetycznym, lotniczym, samochodowym i obronnym. Beneficjentami umowy było 20 przedsiębiorstw, m.in.: Mesko, Opel Polska, Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2, Nitro-Chem, Grupa Lotos, Dezamet, PZL Mielec, Instytut Lotnictwa i Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych.

Bąk poinformował, że wartość projektów związana z przekazaniem technologii wyniosła 1,7 mld dolarów, a związanych z produkcją w sektorze obronności i obsługą samolotów sięgnęła ponad 2 mld dol. Ponad 800 mln dolarów wydano na przedsięwzięcia w firmach państwowego koncernu Polska Grupa Zbrojeniowa, a przeszło 1,7 mln dolarów na realizację przedsięwzięć w firmach prywatnych.

Ambasador USA Stephen Mull podkreślił, że zawarcie umowy offsetowej było związane z podpisaniem 18 kwietnia 2003 r. przez Polskę umowy z Lockheed Marin dotyczącej zakupu 48 myśliwców F-16.

"Ten historyczny fakt pokazał determinację Polski, aby budować system obronny i mieć znaczący wkład do obrony kolektywnej NATO. Kontrakt zapoczątkował nowy rozdział polsko-amerykańskiej współpracy przemysłowej. W ramach tej umowy Lockheed Martin zobowiązał się do realizacji w ciągu 10 lat programu przemysłowego w ścisłej współpracy z polskim rządem" - powiedział Mull.

Zaznaczył też, że "był to największy program offsetowy podpisany kiedykolwiek na globalnym rynku".

Ambasador USA zwrócił uwagę, że dzięki programowi zrealizowano nie tylko projekty, które bezpośrednio wzmocniły zdolność obronną Polski, ale dotyczyły innych branż. Jako przykłady wskazał fabrykę General Motors produkujące auta marki Opel w Gliwicach i Grupę Lotos, która dzięki nowym technologiom uruchomiła produkcję wysokoprzetworzonych wyrobów, jak paliwo lotnicze i nafta.

Wiceprezes Lockheed Martin podkreślił, że dostarczone w ramach umowy technologie i zrealizowane inwestycje nadał będą przynosiły korzyści gospodarcze dla Polski.

"Lockheed Martin zamierza kontynuować zaangażowanie w rozwój polskiego przemysłu, wspierając polskie firmy w poprawie konkurencyjności i realizacji wymogów związanych z bezpieczeństwem kraju. Polska nadal będzie otrzymywać zaawansowane systemy, które już są w siłach powietrznych USA" - zadeklarował Standridge.

Uroczystość przekazania protokołu stwierdzenia wykonania umowy offsetowej odbyło się przy okazji wystawy lotniczej Air Fair w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy, które były jednym z beneficjentów umowy.

W WZL nr 2 powstało Krajowe Centrum Serwisowe F-16. Dzięki umowie offsetowej w firmie zostały zrealizowane projekty, dzięki którym możliwe jest prowadzenie obsługi i napraw zespołów hydraulicznych, elektronicznych i awioniki, a także suchego zdejmowania i nakładania powłok lakierniczych bez konieczności demontażu samolotów.

PAP, sek

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych