Informacje

fot. www.freeimages.com
fot. www.freeimages.com

Opóźnienia w płatnościach od klientów zmorą najmniejszych firm, branży budowlanej i handlu

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 4 grudnia 2015, 07:44

  • Powiększ tekst

48 proc. przedsiębiorstw w Polsce ma problem z terminowym odzyskiwaniem należności od klientów; dotyczy to przede wszystkim mikro przedsiębiorstw, oraz firm budowlanych i produkcyjnych - wynika z listopadowego raportu BIG InfoMonitor nt. Indeksu Zatorów Płatniczych BIG.

W listopadzie wartość Indeksu Zatorów Płatniczych BIG wyniosła 3 pkt. W poprzedniej edycji raportu wyniósł 12,6 pkt (maj 2015).

"Wskaźnik odzwierciedla nie tylko faktyczny stan opóźnień w płatnościach, ale w dużym stopniu również ocenę samego zjawiska, a ta okazała się wyjątkowo krytyczna w obecnej fali badania" - powiedział wiceprezes BIG InfoMonitor Mariusz Hildebrand. Jak dodał, duża obniżka Indeksu wynika w głównej mierze z faktu, że po raz pierwszy w badaniu uwzględniono mikro przedsiębiorców.

W podziale według wielkości firm Indeks dla mikroprzedsiębiorstw ukształtował się na poziomie 1,5 pkt., dla małych firm - 7,3 pkt., a dla dużych - 10,1 pkt. W raporcie dokonano także podziału ze względu na branże, w jakich funkcjonują firmy: usługi, handel, budownictwo oraz produkcja. Najgorszy wskaźnik prezentuje sektor budowlany - jest to -3,5 pkt.

Indeks Zatorów Płatniczych BIG (wcześniej Wskaźnik Bezpieczeństwa Działalności Gospodarczej BIG) przyjmuje wartości z zakresu od 100 do -100. Im Indeks jest niższy tym ocena bezpieczeństwa działalności gospodarczej wśród firm posiadających zatory płatnicze jest gorsza.

Jak wynika z raportu BIG InfoMonitor przeciętna kwota przeterminowanych o ponad 60 dni należności wynosi 41,6 tys. zł. W mikro firmach zadłużenie kontrahentów wynosi ponad 35 tys. zł, w małych firmach - ponad 50 tys. zł, a w firmach średnich - 90 tys. zł.

Skutki zatorów najmocniej odczuwają firmy w sektorach budowlanych (67 proc.) oraz produkcyjnych (56 proc.). Najwięce j pieniędzy nie wpływa na czas do firm budowlanych - 67,4 tys. zł (zadłużenie 60 dni). Opóźnienia w płatnościach w tej branży są, jak deklarują przedstawiciele firm budowlanych, zjawiskiem cyklicznym powiązanym z koniunkturą gospodarczą. W pozostałych branżach jest to stały element rzeczywistości.

92 proc. firm postrzega nieterminowe regulowanie płatności przez kontrahentów jako poważną przeszkodę w prowadzeniu działalności gospodarczej.

"Z powodu zatorów płatniczych firmy tracą też przychody, ograniczają rozwój i zatrudnienie, a także ponoszą dodatkowe koszty finansowania" - wskazał wiceprezes BIG InfoMonitor. "Poprawiająca się koniunktura gospodarcza nie zawsze jest w stanie zrekompensować to przedsiębiorcom. Na tle lepszej sytuacji gospodarczej widoczna jest ostra konkurencja, obniżka marż i presja wzrostu płac - firmy muszą podejmować więcej zleceń" – dodał Hildebrand.

Kontrahenci, aby opóźnić lub zmniejszyć zapłatę, sięgają po różne "pomysły". Niektórzy stawiają ultimatum, że spłacą należność zgodnie z terminem, ale w związku z tym oczekują rabatu. Inni oferują spłatę w ratach lub rezygnują z części zamówień/usług. 64 proc. firm z zatorami płatniczymi akceptuje taką "politykę ustępstw", aby współpracować z dużymi firmami.

58 proc. przedsiębiorstw podejmuje działania zapobiegawcze, które mają pomóc w uniknięciu zatorów płatniczych, są to jednak średnie firmy. Jak wskazywał Hildebrand, mikro przedsiębiorstwa nie mają czasu na działania prewencyjne - muszą się rozwijać i pozyskiwać jak najwięcej klientów. Firmy, które już się na to zdecydują najczęściej uciekają się do sprawdzania oraz windykacji klientów. "Prowadzimy prace, które maja ułatwić firmom sprawdzanie w momencie wystawiania faktur" – nadmienił Hildebrand. Zapowiedział, że będą to programy księgowe, które w momencie wystawiania faktury mogłyby sprawdzać usługi kontrahentów. Zdaniem wiceprezesa BIG InfoMonitor takie sprawdzanie powinno być powszechne. 43 proc. przedsiębiorców decyduje się na skierowanie sprawy do sądu, gdy problem z odzyskaniem należności staje się poważny.

W badaniu wzięło udział 600 mikro, małych i średnich firm. W próbie znalazło się 296 mikro firm (zatrudniających do 9 pracowników), 203 małe firmy (10-49 pracowników) oraz 101 średnich firm (50-249 pracowników).

Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor prowadzi Rejestr Dłużników BIG. Zgodnie z Ustawą o BIG przyjm uje, przechowuje i udostępnia informacje gospodarcze o przeterminowanym zadłużeniu osób i firm. BIG InfoMonitor umożliwia dostęp do baz: Biura Informacji Kredytowej i Związku BankówPolskich, dzięki czemu stanowi platformę wymiany informacji pomiędzy sektorem bankowym i pozostałymi sektorami gospodarki.

PAP, sek

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych