Fabryka w Polsce będzie produkować części do silników dla Airbusa i Boeinga
Jeszcze w tym roku rozpocznie się produkcja przekładni do silników lotniczych w zakładzie Aero Gearbox International (AGI) w Ropczycach (Podkarpackie). W czwartek wmurowano kamień węgielny pod budowę fabryki.
Spółka AGI została powołana przez dwa koncerny: producenta silników lotniczych firmę Rolls-Royce i wytwórcę przekładni mocy do samolotów oraz śmigłowców, koncern Safran.
Jak mówił podczas konferencji prasowej wiceprezes AGI i prezes AGI Poland Benoit Broudy, produkcja przekładni rozpocznie się w grudniu br. "Pierwsza przekładnia będzie zrobiona dla Airbusa 376" - dodał.
Podkreślił, że w Ropczycach będą powstawać przekładnie do najnowszej generacji silników lotniczych i zaznaczył, że AGI będzie jedynym dostawcą tego elementów do silników produkowanych przez Rolls-Royce'a. "Z silników tego producenta korzysta niemal 400 linii lotniczych na świecie. W kolejnych latach chcemy rozwijać działalność w Ropczycach i będziemy tu też serwisować przekładnie" - powiedział Broudy.
Dyrektor zarządzający AGI Poland Alan Davies dodał, że pod koniec roku w fabryce pracować będzie ok. 60 osób. Docelowo ma to być ponad 100 osób. "W zakładzie będziemy tworzyć podzespoły do wszystkich cywilnych silników lotniczych Rolls-Royce'a nowej generacji. Budowa zakładu w Ropczycach ma wielkie znaczenie zarówno dla nas, jak i Podkarpacia" - przekonywał Davies.
Obecnie wciąż trwa proces rekrutacji, szansę na pracę mają przede wszystkim inżynierowie, chemicy i metalurdzy.
Czytaj także: Boeing szuka oszczędności. Zwolni ponad 4,5 tys. pracowników
Prezes zarządu AGI Etienne Boisseau, wymieniając powody ulokowania fabryki na Podkarpaciu podkreślił, że działa tu Dolina Lotnicza, jest więc dobrze rozwinięty przemysł lotniczy. "Nie ma zatem problemów z podwykonawcami, z kadrą, poza tym w położonym niedaleko od Ropczyc Sędziszowie Małopolskim swoją fabrykę ma - należąca do grupy Safran Hispano-Suiza. Nie bez znaczenia było też wsparcie polskiego rządu" - powiedział.
Fabryka będzie miała ok. 12 tys. m kw powierzchni. Koszt jest powstania to ponad 200 mln zł. Dokładna kwota objęta jest tajemnicą handlową.
Układy przeniesienia napędu (tzw. przekładnie), czasami określane jako skrzynie napędu, są kluczowym elementem silnika z napędem turbinowym umożliwiającym wykorzystanie jego mocy do napędzania takich systemów i urządzeń jak pompy paliwowe i hydrauliczne czy też generatory prądu. Układ przeniesienia napędu przeznaczony dla nowego silnika Trent 7000 będzie jednym z pierwszych produktów Aero Gearbox International.
Rolls-Royce jest jednym z głównych producentów silników na świecie. Produkuje zarówno silniki do samolotów cywilnych jak i wojskowych. W Polsce ma kilka oddziałów m.in. w Gdyni i Krakowie.
Grupa Safran, właściciel m.in. Hispano-Suiza Polska, skupia wiodące firmy przemysłu lotniczego i kosmicznego na świecie.
Polski zakład funkcjonuje w Sędziszowie Małopolskim od 2001 r., specjalizuje się w obróbce i montażu zaawansowanych technologicznie komponentów i modułów do silników stosowanych m.in. w samolotach Airbus i Boeing. W zakładzie powstaje również ponad 400 rodzajów komponentów do gondoli silnikowych.
(PAP)