Informacje

fot. FreeImages.com/Andrew Peat
fot. FreeImages.com/Andrew Peat

Niemieckie lotnisko pochłonie kolejne miliardy euro

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 3 sierpnia 2016, 15:41

  • Powiększ tekst

Komisja Europejska zatwierdziła niemieckie plany wsparcia dla nowego lotniska, które powstaje pod Berlinem. Według KE planowany kredyt na 1,1 mld euro oraz poręczenia na dodatkowe kredyty do wysokości 1,1 mld euro nie naruszają zasad pomocy państwa.

Aktualne plany zakładają, że nowy międzynarodowy port lotniczy dla stolicy Niemiec, budowany od 2006 r. kilkadziesiąt kilometrów od zachodniej granicy Polski, zacznie funkcjonować w drugiej połowie 2017 r.

Nowy zastrzyk finansowy, zagwarantowany przez publicznych udziałowców spółki Flughafen Berlin Brandenburg (FBB), która buduje berlińskie lotnisko i będzie jego operatorem, zostanie zapewniony przez banki komercyjne. Inwestycje te mają być zrealizowane na warunkach rynkowych, dlatego w ocenie Komisji nie stanowią pomocy publicznej.

Według komunikatu KE część środków zostanie przeznaczona na rozwiązanie technicznych problemów, w tym system ochrony przeciwpożarowej oraz ochronę przed hałasem, a pozostała część - na zwiększenie przepustowości lotniska, bo prognozy wskazują, że będzie ono obsługiwać większą liczbę pasażerów, niż zakładały pierwotne szacunki.

Czytaj więcej o przedłużającej się budowie berlińskiego lotniska

Budowa portu lotniczego Berlin-Brandenburg (BER) w Schoenefeld w południowo-wschodniej części stolicy Niemiec rozpoczęła się dekadę temu. Pierwsze samoloty miały wystartować na jesieni 2011 roku. Z powodu licznych technicznych usterek, w tym niesprawnej instalacji przeciwpożarowej, termin otwarcia lotniska czterokrotnie przesuwano. Znacząco wzrosły również koszty inwestycji.

Nowy port lotniczy obliczony jest na obsługę 27 mln pasażerów rocznie, ale według niektórych ekspertów w ciągu kilku lat liczba obsługiwanych pasażerów przekroczy 30 mln.

Nowy port lotniczy Berlina ma być trzecim co do wielkości w Niemczech, po Frankfurcie nad Menem i Monachium. To największa inwestycja infrastrukturalna w Niemczech ostatnich lat. Udziałowcami spółki FBB są kraje związkowe Berlin i Brandenburgia (po 37 proc.) oraz niemiecki rząd federalny (26 proc.).

(PAP)

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.