Koniec ignorowania Polski wschodniej. Na liście inwestycji Via Carpatia i A2 do Białej Podlaskiej
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przedstawiło zaktualizowaną listę inwestycji w Programie Budowy Dróg Krajowych. Weszła do niego m.in. autostrada A2 od Mińska Mazowieckiego do Białej Podlaskiej i Via Carpatia z zadaniami wspierającymi ten korytarz - poinformował resort
Zwiększony limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych pozwala na realizację nowych, nieujętych w dotychczasowym limicie odcinków dróg ekspresowych i autostrad, szczególnie w Polsce Wschodniej. Chodzi przede wszystkim o drogę ekspresową S19, stanowiącą istotny element międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia. Co szczególnie ważne, zaktualizowany PBDK zabezpiecza finansowanie - 27,4 mld zł - na cały ten ciąg - powiedział cytowany w komunikacie minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Oprócz tego do listy inwestycji dodano zadania wspierające korytarz Via Carpatia, takie jak autostrada A2 od Mińska Mazowieckiego do Białej Podlaskiej oraz droga ekspresowa S17 Piaski - Hrebenne (granica polsko-ukraińska).
Rada Ministrów przyjęła przedłożoną przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa aktualizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) 12 lipca tego roku. W zaktualizowanym programie zwiększono limit wydatków ze 107 mld zł do 135 mld zł. Resort zastrzega jednocześnie, że ostateczna wartość programu zostanie określona po rozliczeniu wszystkich zadań skierowanych do realizacji.
Jak informuje resort, lista kluczowych projektów została uzupełniona o zadania stanowiące dopełnienie ciągów drogowych - m.in. S3 Świnoujście - Troszyn, S17 w. Drewnica - w. Zakręt, S52 Północna Obwodnica Krakowa, S74 Przełom/Mniów - Kielce.
W ramach limitu 135 mld zł powstaną również nowe obwodnice w ciągach dróg krajowych, m.in. obwodnica Olesna S11, obwodnica Chełma S12, obwodnica Opatowa dk 9/S74, obwodnica Nowego Sącza i Chełmca dk 28 czy obwodnica Poręby i Zawiercia dk 78.
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało też, że wraz z oszczędnościami, uzyskiwanymi podczas rozstrzygania postępowań przetargowych, na listę będą trafiać kolejne zadania.
Kolejny komponent rzeczowy programu stanowią wydatki ponoszone na poprawę bezpieczeństwa, utrzymanie odpowiednich standardów technicznych istniejącej sieci drogowej, przygotowanie zadań do realizacji oraz zarządzanie. W latach 2014-2023 wydatki ponoszone z budżetu państwa wynosić będą około 46,8 mld zł. Powyższy limit uwzględnia planowane limity wydatków budżetu państwa na drogi krajowe, jakie zostały ujęte w Wieloletnich Planach Finansowych Państwa. Kwoty te zawierają również środki niezbędne na przygotowanie w kolejnych latach zadań inwestycyjnych, jakie zostały ujęte w programie - napisano we programie.
PAP, MS