Fundusz na drogi lokalne szansą dla małych gmin
Zakładamy, że dofinansowanie z funduszu naprawy i budowy dróg gminnych i powiatowych będzie wyższe niż 50 proc. w przypadku gmin o małym budżecie – zapowiedział w sobotę w Nowym Mieście Lubawskim (Warmińsko-mazurskie) minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Sobotnia wizyta ministra była jednym z wielu spotkań czołowych polityków PiS z wyborcami, które rozpoczęły się w całym kraju po ubiegłotygodniowej konwencji Prawa i Sprawiedliwości oraz Zjednoczonej Prawicy. W spotkaniu w Nowym Mieście Lubawskim wzięło udział kilkadziesiąt osób; mieszkańcy, parlamentarzyści i sympatycy PiS oraz lokalni samorządowcy.
Adamczyk mówił m.in. o zapowiedzianych przez premiera Mateusza Morawieckiego projektach społecznych i gospodarczych, w tym o utworzeniu na jesieni tego roku funduszu naprawy i budowy dróg gminnych i powiatowych, który ma dysponować co najmniej 5 mld zł.
Mamy nadzieję na wsparcie tych gmin, które często z tej pomocy nie mogły skorzystać, bo brakowało w budżecie środków. Pan premier tego nie powiedział, ale ja powiem to wyraźnie na własną odpowiedzialność; zakładamy, że będzie różna wysokość dofinansowania. Będzie większa niż 50 proc. w sytuacji, kiedy budżet gminy jest bardzo mały i nie posiada ona wystarczającej ilości środków - powiedział.
Zdaniem ministra oznacza to, że wreszcie również te „niezasobne gminy” będą mogły skorzystać z programu, przebudowywać i budować drogi samorządowe ze wsparciem państwa.
Szef resortu infrastruktury zapowiedział także nowe rozwiązania pozwalające dofinansować inwestycje, które będą realizowane nie tylko w ciągu roku jak dotychczas, ale też w cyklu kilkuletnim, o co zwracali się od dawna samorządowcy. Jak podkreślił, zainwestowanie co roku 5 mld zł w lokalne drogi zmieni w sposób diametralny ich jakość w całej Polsce.
Polityk PiS ocenił, że obecny rząd w odróżnieniu od koalicji PO-PSL skończył z wykluczeniem regionów takich jak Warmia i Mazury. Przypomniał, że obecnie województwo jest wielkim „placem budowy”, a inwestycje na głównych drogach sięgają 8 mld zł. Dodał, że wsparcie rządu otrzymało w latach 2016-2018 także 139 projektów na kwotę 142 mln zł, związanych z drogami samorządowymi.
Minister przypomniał, że w tym roku podpisano umowę na projekt i budowę 18-kilometrowej obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu drogi krajowej nr 15. Samorządowcy i mieszkańcy zabiegali o tę inwestycję od lat, bo na trasie biegnącej przez centrum w godzinach szczytu tworzyły się wielokilometrowe korki.
Podczas spotkania Adamczyk przekazał też mieszkańcom „dobrą informację” o kolejnej planowanej inwestycji w ich okolicy. Zapowiedział modernizację 35 km drogi krajowej nr 15 między Nowem Miastem Lubawskim a Ostródą. Dodał, że niebawem zostanie podpisany program inwestycyjny, a to - jak mówił - będzie oznaczało zapewnienie środków na ten cel.
Na podst. PAP