Niższy wskaźnik ufności konsumenckiej
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 0,9 pkt proc. m/m i wyniósł plus 5,2 pkt w lipcu br. (i wzrósł o 1,2 pkt proc. r/r), wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny i NBP - opublikowanych przez GUS.
Wśród składowych wskaźnika, wartości niższe niż przed miesiącem odnotowano przede wszystkim dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 3,9 i 2,6 pkt proc.). Poprawę ocen odnotowano w przypadku dwóch składowych, przy czym większy wzrost (o 1,6 pkt proc.) wystąpił w przypadku oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego- czytamy w komunikacie.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 1,6 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca (i wzrósł o 1,1 pkt proc. r/r) i ukształtował się na poziomie 2,4, podano także.
Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły głównie pogarszające się oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 4,2 i 2,6 pkt proc.). Nieznaczną poprawę odnotowano jedynie dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia - czytamy dalej w komunikacie.
Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną - jako badanie wspólne GUS i NBP. W tym miesiącu przeprowadzono 1262 wywiady w okresie 2-11 lipca (w tym 85 metodą CATI).
Na podst. ISBnews