Informacje

Biura podróży tracą na znaczeniu

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 10 czerwca 2019, 10:39

  • Powiększ tekst

W tym roku, podobnie jak rok temu, większość polskich turystów (61,8 proc.) zorganizuje wyjazd samodzielnie, korzystając z internetu, a 18,1 proc. kupi wycieczkę w biurze podróży - wynika z badania Diners Club Polska.

W opublikowanym komunikacie zauważono, że Polacy planując letni urlop stawiają przede wszystkim na siebie. Podobnie jak w 2018 r., większość turystów (61,8 proc. wobec 60,6 proc. w ub. r) zorganizuje wyjazd samodzielnie, korzystając z internetu. Na drugim miejscu są urlopy organizowane przez rodzinę lub znajomych - 19,2 proc. wobec 25,8 proc. rok temu. Do 18,1 proc. z 8,6 proc. w zeszłym roku wzrosła liczba respondentów, którzy kupią wycieczkę w biurze podróży.

Polacy lubią samodzielnie organizować swoje wakacje. Tego typu wyjazdy przodują od 2016 r., kiedy przeprowadziliśmy pierwsze badanie. W porównaniu do zeszłego roku, nieznacznie wzrósł jeszcze odsetek samodzielnie zorganizowanych wakacji. O 9,5 pkt. proc. więcej ankietowanych wykupi wycieczkę w biurze podróży. Spadła natomiast liczba osób, które skorzystają z pomocy rodziny lub znajomych, o 6,6 pkt. proc. - mówi cytowana w informacji Monika Masztakowska z Diners Club Polska.

Z ankiet wynika, że bardziej samodzielni są mężczyźni. Blisko dwie trzecie z nich samemu zorganizuje swój urlop, a co piąty skorzysta z pomocy znajomych lub rodziny. Natomiast w przypadku kobiet, niecałe 60 proc. zaplanuje wakacje na własną rękę, a ponad 20 proc. wykupi wycieczkę w biurze podróży.

W 2018 r. to kobiety były bardziej samodzielne, 66 proc. badanych sama organizowała urlop, a na usługi biura podróży zdecydowało się tylko 8 proc. - zauważono.

Badanie pokazało, że pod względem wiekowym w grupie osób samodzielnie organizujących wakacje przodują 40-latkowie. Blisko 73 proc. z nich zorganizuje urlop na własną rękę, a 12 proc. zda się na znajomych lub rodzinę. Samodzielnie urlop zaplanuje także spora grupa 30-latków - 67 proc. Z pomocy rodziny lub znajomych najczęściej skorzystają osoby najmłodsze, w wieku 18-29 lat (34,2 proc.) oraz powyżej 60 lat - blisko co czwarty.

Zgodnie z raportem, sposób organizacji podróży determinuje także miejsce zamieszkania. Urlop na własną rękę zaplanuje blisko 90 proc. respondentów z dużych miast (między 250-500 tys. mieszkańców). Chętnie w ten sposób wakacje organizują także osoby ze wsi - 64,3 proc.

Odwrotnie jest w przypadku mieszkańców mniejszych miast, do 50 tys. Tylko niecałe 40 proc. planuje podróż na własną rękę. Prawie 32 proc. z nich skorzysta z pomocy rodziny lub znajomych, a 26 proc. wybierze się do biura podróży. W przypadku respondentów z metropolii powyżej 500 tys. mieszkańców, na rodzinę lub znajomych chętnie zda się 24,2 proc. badanych, a na biuro podróży - 21,9 proc.

Poinformowano, że badanie zostało zrealizowane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych 25-26 kwietnia 2019 r. metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), na ogólnopolskiej grupie 1100 pełnoletnich Polaków.

Diners Club Polska jest niebankowym podmiotem, który wydaje karty obciążeniowe i kredytowe. Spółka jest częścią Diners Club International - jak podano - najstarszego wydawcy kart płatniczych oraz jednej z największych niebankowych instytucji finansowych na świecie.

SzSz (PAP)

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych