Czy Twoje dane w sieci są bezpieczne?
Większość Polaków (78 proc.) obawia się o bezpieczeństwo swoich danych w internecie. Najmniej o bezpieczeństwo swoich danych martwią się młodzi, wraz z wiekiem obawy rosną - wynika z raportu „Test z cyberbezpieczeństwa” przygotowanego przez IBRiS na zlecienie Santander Consumer Bank.
Większość Polaków (78 proc.) obawia się o bezpieczeństwo swoich danych w internecie. Jedynie 20 proc. jest spokojne w tym zakresie. Najmniej o bezpieczeństwo swoich danych w internecie martwią się ludzie w przedziale wiekowym 18-29 lat, gdzie aż 66 proc. z nich wierzy, że ich dane są bezpieczne, a odsetek ten maleje wraz z wiekiem i już blisko 9 na 10 pięćdziesięciolatków wyraża znaczne obawy o swoje dane - wynika z raportu „Test z cyberbezpieczeństwa” przygotowanego przez IBRiS na zlecenie Santander Consumer Bank.
„Zagrożenia w internecie to realne wyzwanie, z którym musimy mierzyć się każdego dnia. Kluczową rolę w ochronie przed nimi odgrywa edukacja oraz podnoszenie świadomości w zakresie cyberbezpieczeństwa. Zrozumienie, w jaki sposób działają cyberprzestępcy i jakie techniki stosują, pozwala na lepsze zabezpieczenie danych. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo spoczywa również na instytucjach, które wdrażają systemy chroniące klientów, ich finanse oraz prywatność. Jak wynika z naszego raportu, ponad trzy czwarte Polaków uważa, że ich banki zapewniają odpowiedni poziom ochrony. Tak wysoki odsetek świadczy o skuteczności wdrożonych mechanizmów, a także o wysokim poziomie zaufania do bankowości online” - powiedział Marcin Szklarski, Koordynator ds. Cyberryzyka z Santander Consumer Banku.
Za mało zabezpieczeń
Z badania wynika, że 42 proc. Polaków uważa, że obecne technologie zabezpieczeń są wystarczające, aby chronić ich dane. Nieco wyższy odsetek (45 proc.) nie ma takiego zaufania i uważa, że rozwiązania technologiczne nie obronią ich przed cyberzagrożeniami. Największy sceptycyzm wykazuje grupa wiekowa 50-59 lat (55 proc.), a najwyższe zaufanie (46 proc.) mają respondenci między 40 a 49 rokiem życia. Prawie 13 proc. z nich, nie wie, bądź trudno im określić, czy obecne technologie zapewniają adekwatną ochronę.
Użytkownicy chcą mieć pewność, że ich dane i pieniądze są chronione przed nieautoryzowanym dostępem czy atakami hakerskimi. Banki, w odpowiedzi na te oczekiwania, udoskonalają swoje systemy zabezpieczeń i wprowadzają takie rozwiązania jak m.in. dwuetapowa weryfikacja, tokenizacja czy zaawansowane szyfrowanie danych. Zgodnie z raportem „Test z cyberbezpieczeństwa”, Polacy mają duże zaufanie do wprowadzanych rozwiązań. 76 proc. respondentów ocenia je jako wystarczające.
Z raportu wynika, że największa grupa respondentów (70 proc.) obawia się o utratę pieniędzy. Na drugim miejscu znajduje się strach przed wyłudzeniem kredytów lub zaciągnięciem zobowiązań na skradzione dane. Takie cyberzagrożenie niepokoi 58 proc. ankietowanych, przy czym najbardziej (71 proc.) boją się tego osoby w wieku 50-59 lat. A o utratę danych osobowych obawia się 45 proc. ankietowanych. Badani, jako źródło niepokojów wskazali także na zainfekowanie urządzeń wirusem (33 proc.) oraz przejęcie kontroli nad urządzeniem (32 proc.).
Starsze pokolenia bardziej zaniepokojone
Większy niepokój wobec zagrożeń związanych z finansami oraz danymi wyrażają starsze pokolenia. Młodsi respondenci między 18 a 29 rokiem życia, częściej wskazują na kwestie dotyczące prywatności. A 30 proc. ankietowanych z tej grupy wiekowej, odpowiedziało, że jedną z ich największych obaw jest naruszenie prywatności w mediach społecznościowych.
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje.
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Złoto Glapińskiego. NBP ma go już rekordowe 420 ton!
Reklamowali go Wałęsa i Komorowski - teraz ma problemy!
Bańka pęknie? Inwestorom mieszkaniowym zadrżą ręce
»» O niekonwencjonalnych sposobach pozyskiwania i inwestowania w złoto opowiada red. Grzegorz Szafraniec na antenie telewizji wPolsce24 – oglądaj tutaj:
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 2-7 września 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków korzystających z internetu.
PAP/ as/