UOKiK: reklamy Amber Gold nie wprowadzały klientów w błąd
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał w zakończonym w piątek postępowaniu, że reklamy publikowane przez Amber Gold nie wprowadzały klientów w błąd - poinformowała PAP rzeczniczka prasowa UOKiK Małgorzata Cieloch.
Cieloch podała, że postępowanie to wszczęto w listopadzie 2011 r. Urząd badał w nim wzory umów stosowane przez spółkę oraz jej materiały reklamowe. "Postępowanie miało na celu ustalenie, czy mogło dojść do naruszenia przez firmę zbiorowych interesów konsumentów" - wyjaśniła rzeczniczka.
W ramach postępowania regulator sprawdzał, czy informacje zawarte w reklamach odpowiadały warunkom oferowanych umów, oraz praktyce przedsiębiorcy.
"Pod tym względem przekaz reklamowy był w pełni odzwierciedlony w treści umów, a te - do momentu pojawienia się problemów finansowych spółki - były przez Amber Gold konsekwentnie wykonywane. W tym kontekście informacje przedstawiane w reklamach były prawdziwe i nie wprowadzały konsumentów w błąd" - poinformowała rzeczniczka.
Dodała, że w trakcie postępowania UOKiK zakwestionował trzy klauzule stosowane w umowach przez Amber Gold, które dotyczyły niejasnych kryteriów ustalania cen kruszców. Po interwencji Urzędu spółka zmieniła lub usunęła z wzorca umownego wszystkie kwestionowane postanowienia.
"UOKiK nie może wchodzić w kompetencje sądu, prokuratury czy innych organów i zakazać prowadzenia działalności gospodarczej podmiotowi. Zamknięte w piątek postępowanie wyjaśniające nie dało podstaw do podjęcia działań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów przez spółkę Amber Gold" - podkreśliła Cieloch.
UOKiK prowadzi obecnie blisko 30 postępowań dotyczących parabanków - analizuje wzory umów i reklamy.
"Od lat również popieramy wprowadzenie nadzoru ostrożnościowego dla parabanków. Naszym zdaniem, potrzebny jest nadzór, dzięki któremu możliwa byłaby przede wszystkim ewidencja podmiotów finansowych działających na polskim rynku. Mamy nadzieję, że rezultatem prac grupy roboczej powołanej przy Komitecie Stabilności Finansowej będzie wypracowanie najlepszych rozwiązań służących konsumentom i innym uczestnikom rynku" - podsumowała Cieloch.
(PAP), mmu/ je/ jra/