Borówka amerykańska polskim superowocem eksportowym
W ostatnich 20 latach uprawa borówki wysokiej, zwanej amerykańską, była najszybciej rozwijającą produkcją sadowniczą w Polsce; w efekcie staliśmy się jej drugim producentem w UE i 6. w świecie, czyli borówka stała się polskim superowocem eksportowym - poinformował Polski Instytut Ekonomiczny.
W ostatnich 20 latach uprawa borówki wysokiej, potocznie zwanej amerykańską, była najszybciej rozwijającym się kierunkiem produkcji sadowniczej w Polsce. W rezultacie staliśmy się 2. jej producentem w Europie (po Hiszpanii) i 6. w świecie (za USA, Kanadą, Peru, Hiszpanią i Meksykiem)” - czytamy w najnowszym wydaniu „Tygodnika Gospodarczego PIE”.
Według GUS w latach 2014-2018 produkcja tych owoców w Polsce wzrosła ponad dwukrotnie: z 12,5 tys. ton do 25,5 tys. ton.
Eksperci PIE wyjaśniają, że było to wynikiem zarówno rosnącego eksportu, jak i wzrostu konsumpcji tych owoców w kraju. Polska należy do czołowych unijnych eksporterów świeżej borówki wysokiej, zwłaszcza owoców deserowych - podkreślili.
Według danych Eurostatu, na które powołują się eksperci Instytutu, w 2018 r. byliśmy 2. co do wielkości jej eksporterem w UE, z udziałem 18,6 proc. Pierwszą pozycję na liście unijnych dostawców zajmowała Holandia (64,9 proc.), zaś za Polską uplasowały się: Belgia (8,5 proc.), Hiszpania (2,3 proc.), Litwa (1,7 proc.) i Niemcy (1,6 proc.).
„Odbiorcy z ponad 30 krajów zakupili w Polsce 6,7 tys. ton świeżych borówek za łączną kwotę blisko 41,4 mln euro, o ponad 31 proc. więcej niż rok wcześniej” - zaznaczono. Ponad 96 proc. stanowiły dostawy na rynek unijny, głównie do Wielkiej Brytanii, Niemiec, Szwecji, Danii i Holandii - podano.
Zdaniem PIE nasze borówki cieszą się zainteresowaniem zagranicznych odbiorców ze względu na wysoką jakość.
Produkujemy odmiany o dużych owocach, zbieramy je przeważnie ręcznie, jagody są trwałe i łatwo je transportować, a także są bezpieczne dla konsumentów. Atutem są walory smakowe” - zaznaczono. Zdaniem specjalistów chłodne noce i ciepłe dni zapewniają zbilansowaną kwasowość i słodycz owoców, „trudną do osiągniecia np. na południu Europy.
Perspektywy eksportu świeżych borówek wysokich z Polski są, jak ocenił PIE, obiecujące. Konsumpcja borówek rośnie we wszystkich krajach europejskich, zwłaszcza w Niemczech, Szwajcarii, Belgii, Holandii, Luksemburgu oraz w krajach skandynawskich. Średnia konsumpcja na osobę w wymienionych krajach wynosi 550 g borówek rocznie, a liderami w Europie są Brytyjczycy (około 860 g/r) - dodano.
Szacuje się, że gdyby konsumpcja na całym kontynencie wzrosła w przeliczeniu na jednego mieszkańca do poziomu brytyjskiego, aby sprostać popytowi na rynek musiałoby rocznie trafiać 645 tys. ton borówki. Znaczne możliwości dla eksportu tkwią także na rynkach azjatyckich, zwłaszcza w krajach Azji Południowo-Wschodniej - oceniono.
Z najnowszych danych GUS wynika, że w obecnym sezonie zbiory borówki wysokiej wzrosły o ok. 30 proc. „dzięki wchodzeniu w fazę pełnego owocowania dużych areałów młodych nasadzeń”.
(PAP)SzSz