Pod koniec roku ruszy terminal intermodalny Poznań-Franowo. Terminal zwiększy operacyjność Wielkopolski
Do końca 2013 roku w Poznaniu uruchomiony zostanie terminal intermodalny na stacji Poznań-Franowo. Inwestycja PKP Cargo, stworzona z myślą o przewozie ładunków z wykorzystaniem różnych środków transportu, jest pierwszym etapem budowy centrum logistycznego.
Wartość projektu szacuje się na 25,9 mln zł. Inwestycja powstaje przy współfinansowaniu Unii Europejskiej.
Jak poinformował w środę PAP rzecznik PKP Cargo Mariusz Przybylski, terminal będzie przystosowany do obsługi ładunków kontenerowych przewożonych transportem kombinowanym, m.in. kolejowym i drogowym.
W 2014 roku terminal ma obsługiwać przeładunki na poziomie 11 tys. TEU (TEU to pojemność standardowego kontenera - PAP), a docelowo 26 tys. TEU rocznie.
Jak podał rzecznik, w ramach projektu w Poznaniu powstaje m.in. układ torowy z dwoma torami załadunkowymi i wyładunkowymi oraz plac o powierzchni około 20 tys. mkw. do składowania kontenerów. Według planów PKP Cargo, docelowo na poznańskim Franowie ma powstać centrum logistyczne.
"Zainteresowanie terminalem ze strony klientów już jest. Jeśli będzie odpowiednio duże, przystąpimy do rozbudowy o kolejne funkcje. Docelowo chcemy, by znalazł się tam m.in. duży plac składowiskowo-parkingowy. Niewykluczone, że tę inwestycję rozpoczniemy już w przyszłym roku" - powiedział.
"Ze strony władz Poznania otrzymujemy informację, że miasto chce tworzyć na znajdujących się w okolicy naszego terminalu nieruchomościach magazyny innych firm. Te firmy mogłyby od razu u nas przeładowywać swoje towary" - dodał.
Poznań - Franowo to największa stacja towarowa w regionie Wielkopolski, gdzie krzyżują się linie kolejowe obsługujące transport z portów morskich - dalej do Polski i Europy Południowej, oraz biegnące między wschodem i zachodem kontynentu. Franowo znajduje się na obrzeżach Poznania, niedaleko węzła Krzesiny na autostradzie A2.
"Obecnie transport intermodalny realizowany jest głównie z polskich portów na południe, jednak sądzimy, że w najbliższym czasie będzie rosła intensywność transportu między wschodem a zachodem. M.in. stąd właśnie potrzeba budowy terminalu w Poznaniu" - powiedział rzecznik.
PKP Cargo jest największym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce i drugim największym w UE. W 2012 roku spółka przewiozła niemal 117 mln ton ładunków.
(PAP)