Rozbudowa S1 nabiera tempa
GDDKiA rozpoczęła procedurę wyłonienia projektanta i wykonawcy rozbudowy do standardu drogi ekspresowej ok. 7-kilometrowego odcinka drogi nr 1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza. Będzie to kolejny rozbudowywany odcinek S1 w woj. śląskim.
Obecnie w pobliżu trwa budowa drugiej jezdni S1 trasy na odcinku Podwarpie - Pyrzowice (ok. 9,5 km; planowo do wiosny 2021 r.).
Jak poinformował w czwartek rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jan Krynicki, do publikacji wysłano już ogłoszenie o zamówieniu na rozbudowę - w trybie projektuj i buduj - odcinka S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza. Wkrótce przetarg pokaże się na platformie zamówień Dyrekcji. Termin składania ofert to 28 lutego 2020 r., a podpisanie umowy zaplanowano na połowę 2020 r.
Odcinek od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (położony w większości w granicach tego miasta) jest fragmentem tzw. wschodniej obwodnicy GOP. Kierowcy podróżujący tranzytem w osi północ-południe omijają tamtędy miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. To również najkrótszy z czterech fragmentów trasy S1 przeznaczonych do realizacji w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych (PBDK).
Trasa tam ma teraz standard dwujezdniowy, z kolizyjnymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych z sygnalizacją świetlną. Obowiązują liczne ograniczenia prędkości, nawet do 50 km/h. Nawierzchnia jest zniszczona.
Jak podał w czwartek Krynicki, wykonawca zaprojektuje i przebuduje ten odcinek trasy na długości 6,95 km, z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 115 kN/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Wybudowany zostanie węzeł Ząbkowice oraz przebudowany węzeł Pogoria.
Ponadto zbudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Wykonane zostaną drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, a także urządzenia ochrony środowiska m.in. zabezpieczenia przeciwhałasowe oraz przejścia dla zwierząt.
GDDKiA planuje także dalszą przebudowę S1 na przebiegu wschodniej obwodnicy GOP. Pod koniec października br. podpisano umowę na zaprojektowanie przebudowy odcinka na terenie Dąbrowy Górniczej na długości 2,7 km. Projekt ten powinien być gotowy do końca 2020 r.; potem planowany jest przetarg na roboty budowlane.
Dyrekcja oczekuje także zatwierdzenia tzw. programu inwestycji przez resort infrastruktury, aby zamówić dokończenie dokumentacji, która umożliwi m.in. przebudowę odcinka S1 w Sosnowcu, wraz z dokończeniem projektowania planowanego nowego węzła S1 z terenami inwestycyjnymi w Sosnowcu.
Docelowo w pełni ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim połączy węzeł z autostradą A1 w pobliżu lotniska Katowice w Pyrzowicach i granicę ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice - Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza - Tychy, a także Bielsko-Biała - Przybędza oraz Milówka - Zwardoń (jedna jezdnia).
Aby dokończyć całą arterię, potrzebne są także m.in. druga jezdnia wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko - Podwarpie (ok. 9,5 km - inwestycja jest w trakcie realizacji) i przebudowa do standardu drogi ekspresowej „jedynki” od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7,7 km - ogłoszono przetarg).
Ponadto powinny powstać: 40-kilometrowy odcinek S1 z Mysłowic do Bielska-Białej w nowym przebiegu (trzy przetargi na główną część inwestycji - w formule: projektuj i buduj - ruszyły w ostatnich tygodniach) oraz nowa obwodnica Węgierskiej Górki (umowę z wykonawcą robót podpisano 10 października br.). Wszystkie te zadania obejmuje obecny PBDK.(PAP)