250 kilometrów dróg do końca roku
Od początku września ogłosiliśmy przetargi na realizację niemal 113 km autostrad i dróg ekspresowych, a do końca roku w przetargu znajdzie się kolejne 226 km dróg ekspresowych oraz ok. 20 km dróg klasy GP. Tym samym domykamy lub wydłużamy istniejące ciągi komunikacyjne - czytamy w komunikacie GDDKiA.
Trwają przetargi na A2, A18, S7 i S19
Niedawno poinformowaliśmy o wyborze najkorzystniejszej oferty na przebudowę 22 km południowej jezdni DK18 od węzła Żary Zachód do okolic węzła Iłowa i dostosowanie jej do parametrów autostrady. W przetargu jest kolejny odcinek przyszłej A18 o długości blisko 12 km, od przejścia granicznego Olszyna do węzła Żary Zachód. Wykonawcy przygotowują również oferty na 35-kilometrowy odcinek przyszłej S7 od Płońska do Czosnowa w województwie mazowieckim oraz na blisko 19-kilometrowy od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego do Miechowa. Do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wysłaliśmy dokumentację dotycząca S19 od Rzeszowa do Babicy (ponad 10 km), a także trzeciego z odcinków realizacyjnych przyszłej A2 pomiędzy Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami (o łącznej długości 37 km).
Co dalej? W kolejce S1, S3, S7, S17 i S19
Już niedługo do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE, a później również na platformie zakupowej GDDKiA, trafi pierwszy z przetargów na realizację drogi ekspresowej S1 w województwie śląskim. Chodzi o odcinki pomiędzy Mysłowicami i Bielsko Białą (łączna długość ok. 40 km) oraz pomiędzy Podwarpiem i Dąbrową Górniczą (ok. 8 km). Na przełomie roku ogłosimy jeszcze przetarg na obwodnicę Oświęcimia łączącą się z S1 (ok. 9 km). Przypomnijmy, że w końcowej fazie jest kontrola Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych dotycząca S1 Przybędza - Milówka, a na odcinku Pyrzowice - Podwarpie trwa budowa drugiej jezdni. Realizacja tych wszystkich odcinków pozwoli na ukończenie całego ciągu S1.
Z kolei połączenie Świnoujścia z południową granicą umożliwi realizacja 33 km drogi ekspresowej S3 pomiędzy Świnoujściem a Troszynem. To kolejne z przetargów, jakie ogłosimy do końca roku. Przypomnijmy, że trwa realizacja odcinków pomiędzy Brzozowem i Miękowem na północ od Goleniowa, weryfikujemy oferty na dokończenie budowy w okolicy Lubina, a projektanci pracują nad dokumentacją dla odcinków S3 od Bolkowa do granicy z Czechami.
Jeszcze w tym roku w ekspresowym tempie dojedziemy S7 z Grójca do granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego. Na wyłonienie wykonawcy odcinka od granicy województw do Miechowa trwa już przetarg, a do połączenia się z realizowanym już odcinkiem od Szczepanowic do Widomej brakuje nieco ponad 5-kilometrowego odcinka Miechów - Szczepanowice. To kolejny na liście naszych działań, którego realizacja przybliży obecną i historyczną stolicę Polski.
Wykonawcy S19 pomiędzy Lublinem i Rzeszowem już pracują, a my rozpoczniemy poszukiwanie kolejnych, na odcinki od Białegostoku do granicy województw podlaskiego i mazowieckiego. To w sumie blisko 114 km tej trasy i dodatkowo 2 km drogi S8 w pobliżu Białegostoku oraz blisko 20 km nowych odcinków DK65 i 66.
Jeszcze w tym roku ogłosimy przetarg na wyłonienie wykonawcy kolejnego fragmentu S17, od węzła Drewnica na istniejącej S8 do węzła Ząbki, o długości niespełna 4 km. Tym samym do domknięcia Warszawskiego Węzła Transportowego pozostanie tylko 10-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłami Ząbki i Zakręt. Przypomnijmy, że w budowie jest Południowa Obwodnica Warszawy w ciągu S2 oraz odcinek S17 od węzła Zakręt do węzła Lubelska. Na przedłużeniu S17 w kierunku Lublina w tym roku oddaliśmy do użytku cztery odcinki od Garwolina do Kurowa o łącznej długości prawie 59 km. Przed końcem roku oddamy jeszcze 13 km, a w przyszłym kolejne prawie 26 km od węzła Lubelska do końca obwodnicy Kołbieli.
GDDKiA/ as/