Informacje

autor: GDDKiA
autor: GDDKiA

GDDKiA otworzyła na autostradzie A1 węzeł Jasna Góra

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 15 lutego 2020, 13:57

  • Powiększ tekst

Węzeł Jasna Góra otworzyła w sobotę na autostradowej obwodnicy Częstochowy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Węzeł ten łączy autostradę A1 z drogą krajową nr 43, wiodącą od Częstochowy w kierunku Kłobucka i Wielunia.

Autostradową obwodnicę od węzła Częstochowa Południe do węzła Częstochowa Północ otwarto dla ruchu tranzytowego 23 grudnia ub. roku. Na niewykończonej jeszcze trasie obowiązuje ograniczenie prędkości; niedostępne też dotąd były dwa węzły: Częstochowa Jasna Góra i Częstochowa Blachownia.

Jak przekazał PAP rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA Marek Prusak, węzeł Jasna Góra udostępniono kierowcom w sobotę przed południem. Dotąd niedostępny pozostaje węzeł Częstochowa Blachownia na skrzyżowaniu A1 z drogą nr 46.

Planujemy, że przy sprzyjających warunkach pogodowych jego otwarcie będzie możliwe w II kwartale bieżącego roku - wskazał Prusak.

W ub. roku udostępniono kierowcom liczący łącznie blisko 60 km fragment autostrady A1 - między Pyrzowicami (w pobliżu lotniska Katowice) do włączenia w drogę krajową nr 1 na północ od Częstochowy. Jako pierwszy, w sierpniu ub. roku, otwarto liczący 33 km fragment od Pyrzowic do węzła Częstochowa Południe (stara nazwa węzła: Zawodzie).

Czytaj również:GDDKiA dostosowuje koszty budowy dróg do realiów

Przed Bożym Narodzeniem GDDKiA otworzyła też dla tranzytu główną trasę autostrady A1 wokół Częstochowy - o długości ok. 24 km, wraz z dwoma węzłami: Częstochowa Północ i Częstochowa Południe. Kierowcy mogą tamtędy omijać Częstochowę głównymi jezdniami A1, bezkolizyjnie połączonymi z rozbudowywaną krajową „jedynką”.

Według wcześniejszych informacji Dyrekcji, prace wykończeniowe na autostradowej obwodnicy Częstochowy mogą potrwać przez cały 2020 r. Na początku lutego br. podpisano umowę na montaż ekranów wzdłuż trasy - zamontowane zostaną panele dźwiękochłonne o powierzchni ponad 52,7 tys. m kw., panele odbijające (1,7 tys. m kw.) oraz przeciwolśnieniowe (prawie 1,2 tys. m kw.).

Do zrealizowania pozostaną jeszcze prace wykończeniowe na węzłach Częstochowa Blachownia, Częstochowa Jasna Góra oraz Częstochowa Północ. Niezbędne będzie też dokończenie budowy wiaduktu autostradowego na linią kolejową nr 146 (jedna jezdnia) oraz urządzeń ochrony środowiska.

Do realizacji są drogi serwisowe i technologiczne, miejsca obsługi podróżnych oraz obwód utrzymania autostrady; podobnie oświetlenie węzłów, MOP-ów i obwodu oraz dokończenie przebudowy urządzeń obcych (kolizje). Do wykonania pozostał również cały zakres robót melioracyjnych i prac wykończeniowych. Ostatnim elementem będzie wykonanie i wprowadzenie docelowej organizacji ruchu” - wyjaśnił Prusak.

Drożność autostradowej obwodnicy Częstochowy stała się kluczowa dla skierowania tam ruchu z częstochowskiego odcinka DK1, którą obecnie odbywa się główny ruch tranzytowy w osi północ-południe. Wkrótce rozpocznie się bowiem remont przebiegającej przez miasto „jedynki”. Samorząd Częstochowy zapowiedział, że zasadnicze prace rozpoczną się tam w 2020 r.

Na północ od Częstochowy trwa budowa pięciu kolejnych odcinków A1: jednego w woj. śląskim oraz czterech w woj. łódzkim. Wszystkie będą miały standard po trzy pasy w każdym kierunku; zostaną wybudowane w istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1.

Oddanie do ruchu czterech odcinków między Częstochową a Tuszynem planowane jest obecnie przed końcem 2021 r. Piąty fragment, od węzła Piotrków Trybunalski Południe do węzła Kamieńsk, ma zostać udostępniony kierowcom na przełomie 2022 i 2023 r.

SzSz (PAP)

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych