Zaburzenia psychiczne u nauczycieli z powodu COVID-19
U blisko 93 proc. nauczycieli w Hiszpanii występują problemy ze zdrowiem psychicznym w związku z pandemią Covid-19 - wynika z opublikowanego w piątek sondażu. Przeprowadził go reprezentujący pracowników sektora publicznego związek zawodowy CSIF.
„92,8 proc. nauczycieli cierpi na wyczerpanie emocjonalne, stres, niepokój lub lęk z powodu pandemii koronawirusa oraz konieczności prowadzenia zajęć szkolnych na odległość” - napisały w piątek we wnioskach z badania władze CSIF na stronie internetowej związku.
Ankieta została przeprowadzona między 15 a 21 maja w formie elektronicznego kwestionariusza. Odpowiedziało na niego blisko 10 tys. hiszpańskich nauczycieli.
Z badania wynika, że kadra pedagogiczna skarży się głównie na brak wsparcia ze strony władz szkoły w okresie pandemii. Ponad 77 proc. ankietowanych twierdzi, że władze oświatowe w „przesadny sposób nakładają na nich zadania biurokratyczne”.
Z kolei na 89 proc. uczestników sondażu pandemia wymusiła dłuższą niż dotychczas pracę, przy jednoczesnym „korzystaniu z niewystarczających środków technicznych”.
24 kwietnia w hiszpańskim dzienniku ustaw opublikowane zostały przepisy dotyczące nauki w warunkach pandemii. Zgodnie z nową regulacją pozostawienie ucznia szkoły podstawowej, gimnazjum oraz średniej w tej samej klasie na kolejny rok będzie mogło odbyć się „tylko w bardzo wyjątkowych przypadkach”.
Od kilku tygodni ministerstwo oświaty przygotowuje plan prowadzenia lekcji w roku szkolnym 2020-2021. Jeden ze scenariuszy przewiduje, że w przypadku nasilenia się przypadków Covid-19 w zajęciach w szkołach uczestniczyć miałoby jedynie 50 proc. uczniów. Pozostała połowa klasy miałaby, jak dotychczas, uczyć się na odległość.
Czytaj też: Masowy wzrost zaburzeń u dzieci po kwarantannie
PAP/kp