Nie strać szansy na głosowanie. Zostało niewiele czasu!
Już tylko do końca niedzieli można złożyć wniosek online o wpis do rejestru wyborców. Dwa dni więcej - do wtorku - zostało na dopisanie się przez internet do spisu wyborców
Pewnie wiele osób zadaje sobie pytanie, czym się różni spis od rejestru wyborców. To w sumie proste. Do rejestru wyborców wpisujemy się, a do spisu wyborców – dopisujemy. Skąd ta różnica?
Jeśli chcecie na stałe zmienić miejsce głosowania, czyli od teraz chcecie głosować tam, gdzie mieszkacie, a gdzie nie jesteście zameldowani i to nie tylko ten jeden raz, ale także w innych, przyszłych wyborach – powinniście wpisać się do rejestru wyborców - apeluje Ministerstwo Cyfryzacji w komunikacie. - Natomiast jeśli wiecie, że tylko tego jednego dnia - w dzień wyborów - nie będzie Was w miejscu zamieszkania i chcecie zagłosować gdzie indziej - dopiszcie się do spisu wyborców w miejscu, w którym akurat wtedy będziecie. Będzie to działanie jednorazowe, czyli dotyczy tylko tych jednych wyborów. W następnych zagłosujecie już u siebie - podaje.
Niezależnie, w której z tych sytuacji się jest, lepiej się pospieszyć.
Zmobilizować powinny się przede wszystkim osoby, które chciałyby dopisać się do rejestru wyborców. Jeśli chcielibyście to zrobić przez internet, macie czas już tylko do najbliższej niedzieli (21 czerwca) do godz. 23.59. Po tym czasie zostanie Wam już tylko wizyta w urzędzie. Skąd taki termin?
Wpis do rejestru wyborów wymaga rozpatrzenia wniosku, a później decyzji urzędnika. Przed wydaniem decyzji urzędnicy muszą zweryfikować, czy mieszkamy tam, gdzie deklarujemy.– mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Pamiętajmy, że jest to decyzja administracyjna, która musi być nam dostarczona. Aby uniknąć sytuacji, w której nasz wniosek nie zostanie rozpatrzony, albo zostanie rozpatrzony negatywnie i konieczne będzie odwołanie od takiej decyzji, musimy dać sobie i urzędowi czas. Dlatego, z naszej e-usługi należy skorzystać do niedzieli - dodaje szef MC.
Pospiesz się z wpisem
O jaką e-usługę chodzi? O Złóż wniosek o wpisanie do rejestru wyborców. Oto jak z niej skorzystać.
Przede wszystkim upewnijmy się, że mamy profil zaufany. Będziemy potrzebować także skanu lub zdjęcia dowodu osobistego i elektronicznej wersji innego dokumentu, który potwierdza miejsce naszego stałego zamieszkania. Taki załącznik ułatwi urzędnikowi podjęcie decyzji i może przyspieszyć rozpatrzenie wniosku – podpowiada minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Co może być takim dodatkowym dokumentem? Umowa najmu mieszkania, oświadczenie właściciela (najemcy) mieszkania, w którym mieszkamy, rachunek za prąd, na którym są nasze dane; umowa o pracę; karta mieszkańca, itp.
Jeśli nie masz profilu zaufanego, załóż go. Jeśli masz profil, oto co trzeba zrobić dalej:
Krok 1: na GOV.pl wybierz e-usługę Złóż wniosek o wpisanie do rejestru wyborców.
Krok 2: Kliknij przycisk Złóż wniosek i zaloguj się profilem zaufanym (lub e-dowodem, jeśli go masz).
Krok 3: Wybierz obywatelstwo.
Krok 4: Zaadresuj wniosek – wybierz urząd gminy, w której mieszkasz lub przebywasz na stałe.
Krok 5: Podaj dane dowodu osobistego (nazwę i numer) – dołącz skan lub zdjęcie tego dokumentu.
Krok 6: Dołącz dodatkowe załączniki, które pozwolą zweryfikować miejsce Twojego stałego zamieszkania.
Krok 7: Podaj adres stałego miejsca zamieszkania/przebywania i zaznacz oświadczenie, że pod nim mieszkasz.
Krok 8: Sprawdź wniosek i podpisz go elektronicznie profilem zaufanym (lub e-dowodem, jeśli go masz). Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę na koncie Mój GOV (www.GOV.pl) i podany we wniosku adres e-mail.
Czekaj na odpowiedź z urzędu. Samo wysłanie wniosku nie oznacza wpisania do rejestru wyborców.
Urzędnik może skontaktować się z Tobą pocztą tradycyjną, e-mailem, telefonicznie lub przez skrzynkę na koncie Mój GOV. Sprawdzaj swoją skrzynkę - jeśli odpowiesz na wiadomość urzędnika, przyspieszy to załatwienie sprawy.
Decyzję o wpisaniu lub odmowie wpisania do rejestru wyborców urzędnik podejmie w ciągu 5 dni od złożenia wniosku. Otrzymasz ją pocztą tradycyjną lub na skrzynkę na koncie Mój GOV. Jeżeli w ciągu 5 dni nie otrzymasz korespondencji, skontaktuj się z urzędem. Bez tej decyzji lub gdy decyzja będzie odmowna, nie znajdziesz się w rejestrze wyborców. Oznacza to, że nie zagłosujesz w gminie, do której wysyłasz wniosek.
Urzędnik może wpisać Cię tylko do jednego rejestru. Usługa jest bezpłatna.
WAŻNE! E-usługa Złóż wniosek o wpisanie do rejestru wyborców będzie dostępna tylko do niedzieli (21 czerwca 2020 r.) do godz. 23.59. Ktokolwiek chciałby dopisać się do rejestru wyborców po tym terminie, powinien odwiedzić urząd i tam to zrobić.
Szybki dopisek
Nieco więcej czasu - choć też wcale nie za dużo - mają osoby, które chciałyby dopisać się do spisu wyborców. E-usługa Dopisz się do spisu wyborców będzie czynna do wtorku (23 czerwca) do godz. 23.59.
Jedynym, co powinniśmy przygotować, aby skorzystać z tej e-usługi jest profil zaufany i adres, pod którym będziemy w dniu wyborów – przypomina minister cyfryzacji Marek Zagórski.
A oto kolejne kroki:
Krok 1: na GOV.PL wybierz e-usługę Dopisz się do spisu wyborców.
Krok 2: Kliknij przycisk Dopisz się do spisu wyborców i zaloguj się profilem zaufanym (lub e-dowodem, jeśli go masz).
Krok 3: Wypełnij wniosek. Wskaż powód, dla którego chcesz dopisać się do spisu wyborców.
Krok 4: Sprawdź wniosek i podpisz go elektronicznie profilem zaufanym (lub e-dowodem, jeśli go masz). Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę na koncie Mój GOV (www.GOV.pl) i podany we wniosku adres e-mail.
Jeśli urzędnik stwierdzi we wniosku braki lub błędy, skontaktuje się z tobą: telefonicznie, pocztą tradycyjną, e-mailem lub przez skrzynkę na koncie Mój GOV. Sprawdzaj swoją skrzynkę – jeśli odpowiesz na wiadomość urzędnika, przyspieszy to załatwienie sprawy.
WAŻNE! E-usługa Dopisz się do spisu wyborców będzie dostępna tylko do wtorku (23 czerwca) do godz. 23.59.
Duże zainteresowanie
Jeśli nadal masz wątpliwości, którą usługę wybrać, odpowiedz na kilka prostych pytań. - Od 3 czerwca, czyli dnia ogłoszenia daty wyborów prezydenckich, z e-usług wyborczych skorzystało niemal 290 tysięcy osób. 214 198 dopisało się online do spisu wyborców. 16 712 – złożyło przez internet wniosek o wpisanie do rejestru wyborców, a 54 810 online zgłosiło chęć głosowania korespondencyjnego – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. Z tej ostatniej e-usługi mogą skorzystać już tylko osoby przebywające na kwarantannie. Pozostałe miały na to czas 16 czerwca. Wydział Komunikacji
Ministerstwo Cyfryzacji, mw