Połączenie nowoczesności z historią. Odnowiony dworzec w Białymstoku
Po renowacji i modernizacji, pierwszego października 2020 roku dworzec w Białymstoku został otwarty dla podróżnych
Jak opisuje Budimex, firma zajmująca się renowacją - zakres prac obejmował z jednej strony przywrócenie oryginalnego wyglądu zabytkowe dworca z XIX wieku, z drugiej strony jego wzmocnienie i zabezpieczenia na kolejne 100 lat bezpiecznej eksploatacji. Dworzec został wyposażony w nowoczesną instalację BMS (Building Management System) oraz panele fotowoltaiczne o mocy 24 kW. Poprawiona została znacznie izolacja termiczna budynku. Dworzec został wyposażony w nowe instalacje sanitarne i monitoringu. Wyeliminowano także bariery dla osób o ograniczonej możliwości poruszania (PRM).
Do prac budowlanych zaangażowano około 100 podwykonawców i dostawców, większość z regionu Podlasia.
Największym wyzwaniem były prace podziemne, których część wykonano w technologii białej wanny.
Bardzo ostrożnie trzeba było również wykonać wyburzenie antresoli o powierzchni około 300 m2, znajdującej się w głównej hali zabytkowego dworca. Nie mogliśmy użyć ciężkiego sprzętu z uwagi na jego gabaryty oraz obawę o ewentualne uszkodzenia struktur zabytkowych ścian. Prace zostały wykonane małymi etapami, poprzez odcinanie poszczególnych elementów wraz z ich rozdrobnieniem i usunięciem z obiektu. Wymagało to wielkiej precyzji i zachowania szczególnej ostrożności – mówi Piotr Doroszko Kierownik Kontraktu Budimex SA.
Jest to 19 z 200 dworców zmodernizowanych przez PKP SA w najbliższej perspektywie. Dworzec w Białymstoku jest szczególny. Jest to zabytkowy dworzec z 1862 roku. Jest to zabytek wyjątkowe klasy, dlatego należało dokonać szczególnej staranności w przebudowie tego obiektu. Szczególnie ważna była tutaj współpraca z wojewódzkim konserwatorem zabytków co przyniosło widoczny efekt – mówi Ireneusz Maślany – Członek Zarządu PKP SA.
Zabytkowy budynek dawnej kolei Petersbursko – Warszawskiej wpisany jest od 1960 r. do rejestru zabytków. Obiekt powstał w 1860 r. i stanowi przykład architektury neobarokowej. Celem przebudowy było stworzenie wysokiej jakości przestrzeni obsługi podróżnych, objętej czytelną i atrakcyjną wizualnie informacją, dostosowanej w pełni do korzystania z obiektu przez osoby o ograniczonej możliwości poruszania się.
Prace budowlane na terenie dworca PKP S.A. w Białymstoku rozpoczęły się w listopadzie 2018 roku. Powierzchnia dworca głównego wynosi 2965 m2, natomiast kubatura 23 080 m3. Wartość inwestycji to 36,6 mln zł netto.
Czytaj też: [Białystok liderem rankingu najatrakcyjniejszych miast](https://wgospodarce.pl/informacje/85381-bialystok-liderem-rankingu-najatrakcyjniejszych-miast(
Mat.Pras./KG