E-urząd skarbowy będzie kosztował 101,8 mln zł
Nowy system teleinformatyczny administracji skarbowej - e-Urząd Skarbowy ma powstać do września 2022 roku, a jego wdrożenie ma kosztować ponad 101,8 mln zł, wynika z oceny skutków regulacji (OSR) do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową (KAS)
Projekt został skierowany do konsultacji społecznych, które mają potrwać do 11 stycznia 2021 r. Jest dostępny na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL).
Koszty wdrożenia i utrzymania e-Urzędu Skarbowego zostały uwzględnione w ramach Oceny Skutków Regulacji dokumentu pn. Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa - uchwała nr 109/2019 Rady Ministrów z dnia 24 września 2019 r. Wdrażane przedsięwzięcie, w tym poszczególne e-usługi i funkcjonalności, finansowane jest ze środków unijnych (POPC). Łączna kwota dofinansowania wynosi 101 804 066,54 zł Całość przedsięwzięcia planowana jest do września 2022 r. Podział wydatków i sposób ich ustalania wynika ze studium wykonalności przedsięwzięcia – czytamy w OSR do projektu.
Projektowana ustawa tworzy ramy prawne do wdrożenia nowego systemu teleinformatycznego administracji skarbowej pod nazwą e-Urząd Skarbowy, który ma być serwisem informacyjno-transakcyjnym dla pięciu grup interesariuszy: podatników, płatników, pełnomocników, komorników sądowych i notariuszy, za pośrednictwem którego mają oni mieć dostęp do informacji z obszaru podatków oraz gwarancję pełnej transakcyjności; za pomocą udostępnionych narzędzi i usług możliwe będzie kompleksowe załatwianie spraw podatkowych online.
W ramach wdrażania e-Urzędu Skarbowego przewidziano ułatwienia w zakresie dostępności dla klientów KAS: badania i audyty UX i WCAG zapewnią wysokiej jakości e-usług, zgodne z potrzebami klientów KAS, w tym osób z niepełnosprawnościami. Ponadto docelowo przewiduje się udostępnienie serwisu e-Urząd Skarbowy również w językach obcych, oraz rozwiązania wspierające dla osób posługujących się językiem migowym, podano także.
Podkreślono, że konieczne jest również „uwzględnienie pilnej potrzeby procedowania projektu w celu jak najszybszego wdrożenia rozwiązań prawnych, które ułatwią, co jest szczególnie istotne w okresie epidemii, elektroniczne załatwianie spraw pozostających we właściwości organów KAS w szerszym niż obecnie zakresie”.
W związku z tym, przewiduje się, że konsultacje publiczne powinny zostać zakończone nie później niż 11 stycznia 2021 r, podsumowano.
Czytaj też: MF i KAS przygotowały ustawę wprowadzającą E-Urząd Skarbowy
ISBnews/KG