Informacje

CSR – jak to działa w Polsce

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 27 maja 2019, 13:27

    Aktualizacja: 29 maja 2019, 09:49

  • 0
  • Powiększ tekst

Społeczna odpowiedzialność biznesu nabiera w Polsce coraz większego znaczenia. Stymuluje współpracę firm i pracowników ze społecznością, edukuje, angażuje i wzmacnia więzi. Jak w praktyce wygląda społeczna odpowiedzialność biznesu w naszym kraju?

CSR (ang. Corporate Social Responsibility), czyli społeczna odpowiedzialność biznesu to odpowiedzialność, którą biorą na siebie organizacje za wpływ ich decyzji na środowisko i społeczeństwo. Możliwe jest to dzięki etycznemu i przejrzystemu postępowaniu.

Odpowiednio realizowany CSR może sprzyjać dynamizacji gospodarki i powodować jej pozytywne zmiany. Według raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2018. Dobre praktyki” stworzonego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu coraz więcej firm wdraża rozwiązania biznesu odpowiedzialnego społecznie i dzieli się nimi ze społeczeństwem i rynkiem.

Jak tłumaczy Prezes Zarządu Fundacji Wizja Rozwoju Andrzej Michalak coraz więcej polskich firm dostrzega korzyści płynące z CSR. Przede wszystkim jest to uwzględnienie interesu społecznego i ochrona środowiska. Przedsiębiorcy biorą pod uwagę długofalowy wpływ na swoje otoczenie i dzielą się z nim swoimi zyskami.

Działania te przyczyniają się do tworzenia dobrej opinii wśród pracowników, większej efektywności ich pracy oraz zysku dla całej społeczności. Prowadzi to do sukcesu w biznesie - odpowiedzialne firmy, dbające o swój wizerunek łatwiej przyciągają inwestorów. Dzięki bezkonfliktowym relacjom z otoczeniem społecznym i władzami samorządowymi ułatwione jest również funkcjonowanie w regionie - mówi Andrzej Michalak CSR jest dzisiaj widoczny pod przeróżnymi postaciami. Przykładami mogą być: pomoc dzieciom, osobom starszym czy estetyzacja otoczenia. Bardziej złożone inicjatywy dotyczą inwestowania w kluby sportowe różnych dyscyplin, czasem nawet jako sponsor strategiczny – dodaje Prezes Zarządu Fundacji Wizja Rozwoju.

Podczas II Forum Wizja Rozwoju w Gdyni, 24 i 25 czerwca, eksperci zaprezentują obszary biznesu, w których społeczna odpowiedzialność biznesu sprawdza się najlepiej i przedyskutują najważniejsze zagadnienia w tym temacie.

Omówią ciekawe przykłady, które przedsiębiorcy będą mogli zastosować w swoich biznesach. Odpowiedzą również na pytanie, jaki jest odbiór działań CSR wśród pracowników. Warto pamiętać, że dodatkowe aktywności często wymagają zaangażowania poza godzinami pracy. Innym istotnym tematem będzie przywództwo w firmie, pojęcie coraz popularniejsze w polskim biznesie. Rocco Spancer, emerytowany oficer armii amerykańskiej, właściciel firmy Leadership Source, opowie o wadze budowania i odpowiedniego kierowania zespołem. Prezentacja eksperta wskaże różnice między przywództwem a zarządzaniem.

Prelegentami II Forum Wizja Rozwoju z dziedziny CSR będą nie tylko prezesi i kierownicy przedsiębiorstw, ale również osoby z funkcjonujących przy firmach fundacji wspierających działania CSR. Wśród gości pojawią się zarówno przedstawiciele małych biznesów, jak i ogromnych korporacji. Prelegentami będą również osoby z klubów sportowych. Usłyszymy głosy różnych środowisk i ich opinie na temat kierunków rozwoju CSR. Blok ten skierowany jest głównie do przedsiębiorców i specjalistów z dzieciny HR, którzy będą mogli zainspirować się przedstawionymi rozwiązaniami.

II Forum Wizja Rozwoju jest największym wydarzeniem gospodarczym w północnej Polsce. Odbędzie się w gdyńskiej Akademii Marynarki Wojennej w dniach 24-25 czerwca 2019 r. W harmonogramie znalazło się sto debat upamiętniających stulecie odzyskania niepodległości.

Partnerami merytorycznymi Forum jest już dziesięć ministerstw: Cyfryzacji, Finansów, Infrastruktury, Inwestycji i Rozwoju, Obrony Narodowej, Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Zdrowia, Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Przedsiębiorczości i Technologii. Grono to powiększa Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Mecenasem wydarzenia został PKN Orlen. Partnerzy strategiczni to Bank Gospodarstwa Krajowego, KGHM Polska Miedź S.A. oraz LOTOS S.A.

Partnerami głównymi Forum są Fundacja KGHM Polska Miedź i Totalizator Sportowy Sp. z o.o., a Partnerem+ Bank PKO BP. Pozostali partnerzy to: Agencja Rozwoju Przemysłu S.A., DGT Sp. z o.o., Jastrzębska Spółka Węglowa S.A., Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Polski Fundusz Rozwoju, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna Sp. z o.o., Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. i Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. Partnerami kolejowymi są PKP S.A. oraz POLREGIO Sp. z o.o.

Powiązane tematy

Komentarze