Informacje

Gotówka  / autor: Pixabay
Gotówka / autor: Pixabay

Banki zmienią niekorzystne praktyki dot. wakacji kredytowych

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 24 czerwca 2020, 16:00

  • Powiększ tekst

Banki dostosowały się do uwag UOKiK lub deklarowały zmianę we wskazanym terminie niekorzystnych praktyk dotyczących pozaustawowych, tzw. komercyjnych wakacji kredytowych - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w komunikacie.

Jak podał Urząd, na początku kwietnia Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące warunków tzw. wakacji kredytowych, które są udzielane dobrowolnie przez banki. Chodzi o to, że - zdaniem Urzędu - pozaustawowe wakacje kredytowe nie są rozwiązaniem darmowym, stąd konsument powinien dysponować pełną, rzetelną i jasną informacją o konsekwencjach odroczenia spłaty rat.

Urząd sprawdzał więc m.in. sposób informowania konsumentów o koszcie odroczenia spłaty rat czy respektowanie odstąpienia od wprowadzonych do umowy kredytu zmian w zakresie odroczenia spłaty rat kredytu i informowania o tym uprawnieniu. Postępowaniem było objętych 26 banków. Nieprawidłowości zidentyfikowano w przypadku 14 banków, do których zostały wysłane wystąpienia. Jak podano, zdecydowana większość z nich pozytywnie odniosła się do zastrzeżeń Prezesa UOKiK.

Według komunikatu, prezes UOKiK zakwestionował w postępowaniu wyjaśniającym m.in. to, że banki niewystarczająco lub niejednocznacznie informowały klientów o skutkach finansowych odroczenia spłaty kredytu przedstawianych przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z komercyjnych wakacji kredytowych - np. o wysokości rat po wakacjach kredytowych, zasad naliczania odsetek. Zdaniem Urzędu, informacja o kosztach takiego rozwiązania musi być rzetelna i wyczerpująca, tak aby konsument mógł podjąć świadomą decyzję o zawieszeniu spłaty rat i powinna być udostępniona kredytobiorcy już na początkowym etapie.

Ponadto - zdaniem UOKiK - banki nie dostarczały też klientom odpowiedniej informacji przed zawarciem aneksu lub wprowadzeniem zmian do umowy o możliwości odstąpienia w ciągu 14 dni lub też skracały ten okres na niekorzyść konsumenta. Urząd wskazuje, że termin ten powinien być liczony od momentu, gdy konsument zostanie poinformowany o rzeczywistych skutkach finansowych wakacji kredytowych. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy może być doręczone osobiście, ale również pocztą tradycyjną i elektroniczną.

UOKiK zakwestionował też postanowienia sugerujące, że konsument zaakceptował określony stan zadłużenia wynikający z umowy. Według Urzędu mogły one naruszać dobre obyczaje, bo wymuszały złożenie oświadczenia niemającego związku z celem podpisania aneksu, którym jest odroczenie spłaty kredytu. Mogły również utrudniać w przyszłości konsumentowi dochodzenie swoich praw na drodze sądowej.

Urząd poinformował w komunikacie, że banki wyeliminowały już wskazane nieprawidłowości lub zadeklarowały wdrożenie wymaganych poprawek w ustalonym terminie.

Urząd będzie monitorował wypełnianie przez nie wskazanych zapewnień. Jako pierwsze pozytywnie do zastrzeżeń UOKiK odniosły się Santander Bank Polska oraz Bank BNP Paribas, których dodatkowe zapisy do umów budziły największe zastrzeżenia. Banki te w toku postępowania przed Urzędem wycofały się z kwestionowanych zapisów oraz wydały stanowisko, że nie będą interpretować aneksów jako potwierdzenia uznania zadłużenia przez kredytobiorcę. Działania te uznajemy za korzystne dla kredytobiorców” - napisano w komunikacie Urzędu.

UOKiK przypomniał też, że obok komercyjnych wakacji kredytowych oferowanych przez banki, ustawodawca - przy zaangażowaniu Urzędu - przygotował też rozwiązanie prawne dla osób rzeczywiście potrzebujących pomocy - tzn. takich, które w wyniku epidemii koronawirusa utraciły pracę lub główne źródło dochodów. Wakacje kredytowe znalazły się w ustawie o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw, czyli tzw. czwartej tarczy, którą 22 czerwca podpisał Prezydent Andrzej Duda.

Każdy kredytobiorca, który stracił główne źródło dochodu, będzie mógł zawiesić spłatę rat kredytu hipotecznego i konsumenckiego na maksymalnie 3 miesiące. Jest to rozwiązanie darmowe - jedyną opłatą będzie kontynuacja składek za ubezpieczenie w celu zapewnienia dalszej ochrony. To realna pomoc dla kredytobiorców, wspierająca ich w utrzymaniu stabilności finansowej w sytuacji pogorszenia dochodów gospodarstwa domowego” - opisywał to rozwiązanie prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

Z ustawowych wakacji kredytowych będą mogły skorzystać osoby, które straciły pracę lub główne źródło dochodu po 13 marca 2020 r. Spłata będzie zawieszana na maksymalnie 3 miesiące po doręczeniu kredytodawcy stosownego wniosku. Bank nie będzie pobierał opłat za skorzystanie z wakacji kredytowych ani odsetek. Okres spłaty całego zobowiązania wydłuży się o czas „wakacji”. Z wakacji kredytowych będzie można skorzystać, gdy umowa o kredyt została zawarta przed 13 marca 2020 r. oraz gdy zakończenie okresu kredytowania przypada po upływie 6 miesięcy od tej daty.

Czytaj też: COVID-19 atakuje największe zakłady mięsne w Niemczech, 1,5 tys. zakażonych

PAP/kp

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych