Analizy

Parkiet GPW / autor: Fratria / Andrzej Wiktor
Parkiet GPW / autor: Fratria / Andrzej Wiktor

TEMAT DNIA

GPW reaguje na wynik Donalda Trumpa

Michał Stajniak, CFA, Wicedyrektor Działu Analiz XTB

  • Opublikowano: 6 listopada 2024, 10:30

    Aktualizacja: 6 listopada 2024, 12:51

  • Powiększ tekst

WIG20 otwiera się nieco wyżej o poranku w środę 6 listopada i kilkanaście minut po godzinie 09:00 kontrakt zyskuje ponad 1 proc.. Kontrakt na WIG20 początkowo ograniczał wzrosty, ale z minuty na minutę reaguje na sytuację na globalnych indeksach oraz na niewielkim wycofaniu się dolara.

Co ciekawe, wcześniej wobec rosnącego prawdopodobieństwa wygranej wyborów w USA przez Trumpa obserwowaliśmy wyraźne cofnięcie na kontraktach terminowych na niemieckiego DAXa. Obecnie jednak mamy odwrócenie trendu i DAX zyskuje wraz z rekordowymi poziomami na kontraktach terminowych na amerykański indeks S&P 500.

Teoretycznie polityka Donalda Trumpa może mieć negatywny wpływ na europejskie przedsiębiorstwa, w związku z polityką protekcjonistyczną w postaci nakładania ceł i jednocześnie niepewności dotyczącej dalszego wsparcia Ukrainy. Podczas poprzedniej prezydentury cła wprowadzone przez Trumpa miały bardzo negatywny wpływ na cały sektor samochodowy w Europie. Niemniej globalne pozytywne nastroje wpływają obecnie dobrze na europejskie indeksy, choć może to być jedynie początkowa reakcja w oczekiwaniu na pełne wyniki wyborów oraz pierwsze zapowiedzi nowego prezydenta.

Patrząc na konkretne spółki w WIG20 trudno znaleźć powiązanie między prawdopodobnym zwycięstwem Trumpa, a zachowaniem się podmiotów. Najmocniej zyskuje Pepco Group oraz banki. Z drugiej strony mamy straty w przypadku KGHM, choć ta spółka powinna korzystać na fali mocniejszego dolara. Wybór Trumpa może być jednak mieszany dla Chin, co wpływa negatywnie na ceny miedzi w średnim terminie.

Michał Stajniak, wicedyrektor Działu Analiz XTB

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych