Informacje

Fot.sxc.hu
Fot.sxc.hu

Sprzedaż nowych samochodów osobowych: 2014 r. zaczął się dobrze i w Polsce i Europie

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 24 lutego 2014, 05:57

  • Powiększ tekst

Pierwszy miesiąc 2014 r., europejski rynek samochodowy zakończył na 5,5 proc. plusie – tak wynika z najnowszych danych ACEA, Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów. W styczniu Europejczycy kupili blisko 936 tys. nowych samochodów osobowych. W Polsce natomiast z salonów wyjechało o 11 proc. osobówek więcej niż rok temu i wolumenowo jest to najlepszy miesięczny wynik od prawie dwóch lat. Zdaniem przedstawicieli Exact Systems, firmy kontrolującej części motoryzacyjne, za sprawą okienka derogacyjnego w lutym i marcu będziemy mieć do czynienia z jeszcze większym popytem na nowe samochody.

Styczeń to siódmy miesiąc z kolei, w którym w Polsce odnotowaliśmy wzrost rejestracji samochodów osobowych. Jednocześnie wypracowany wynik wolumenowy jest najlepszym od marca 2012 r. A wszystko to za sprawą krótkiego powrotu do kratek, dzięki któremu polskie firmy korzystają z możliwości odliczenia całego podatku VAT. Spodziewamy się, że w lutym i marcu, kiedy okienko derogacyjne będzie jeszcze obowiązywać, wyniki sprzedaży i rejestracji samochodów osobowych będą jeszcze lepsze. W styczniu wielu producentów dopiero przygotowywało specjalne oferty sprzedaży „kratek” i dopiero teraz będą w stanie na bardzo wysoki popyt odpowiedzieć odpowiednią podażą – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, członek Polskiej Izby Motoryzacji.

W styczniu br. w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 29,18 tys. nowych samochodów osobowych (wliczając tzw. kratki), czyli o ponad 11 proc. więcej niż w tym samym miesiącu 2013 r. Samych samochodów osobowych z homologacją ciężarową, czyli „kratek”, z polskich salonów osobowych wyjechało nieco ponad 2 tys.

Piąty miesiąc wzrostu w Unii Europejskiej

Również w Europie styczeń był piątym miesiącem z rzędu, w którym liczba rejestracji była wyższa niż przed rokiem. W pierwszym miesiącu 2014 r. Europejczycy kupili prawie 936 tys. aut osobowych, i choć jest to o 5,4 proc. więcej niż w styczniu ubiegłego roku, to wolumenowo mamy jeden z najsłabszych wyników styczniowych w ciągu ostatniej dekady. Do głównych rynków, które w styczniu odnotowały wzrosty należą Niemcy (+7% r/r), Francja (+0,5% r/r), Włochy (+3% r/r) i Wielka Brytania (+7%). Mamy nowy rok i nowe dane, ale Wyspy Brytyjskie nadal pozostają fenomenem w skali europejskiej – od ponad dwudziestu miesięcy mogą chwalić się wzrostem rejestracji i w tym momencie trudno jest nam określić, jak długo ten trend będzie jeszcze trwał – mówi Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems.

W Polsce numerem jeden Skoda, w Europie Volkswagen

Jak podaje PZPM, najchętniej kupowanym samochodem w styczniu br. w segmencie osobówek w Polsce była Skoda (ponad 4 tys. sprzedanych modeli), tuż za nią uplasowały się Volkswagen i Toyota. Polacy nadal najchętniej kupują Skodę Oktavię, a potem Toyotę Auris. Nieco inaczej prezentuje się europejska mapa producentów. W Europie najlepiej radzi sobie marka Volkswagen z ponad 122 tys. sprzedanymi autami – mówi Jacek Opala.

Co nas czeka w 2014 r.?

Wyniki rejestracji samochodów osobowych w Polsce po pierwszym miesiącu skłaniają mnie do optymistycznego przypuszczenia, że obecny rok dla naszej branży motoryzacyjnej będzie lepszy od minionego. Jeśli w lutym i marcu „kratki” ściągną do salonów jeszcze więcej klientów, liczba 310–320 tys. nowych rejestracji w tym roku, co da nam ok. 5-10 proc. wzrost r/r, jest się moim zdaniem realna – ocenia Paweł Gos.

Opr. Jas

 

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych