UOKiK kończy postępowanie w sprawie Allegro
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyda lada dzień wyrok w sprawie działań Allegro, największej działającej w Polsce platformy e-commerce. Postępowanie dotyczy „podwójnej roli” Allegro, które z jednej strony jest miejscem, gdzie sprzedawcy oferują swoje produkty a z drugiej – firma sama sprzedaje na swojej platformie podobne rzeczy. – Postępowanie jest na końcowym etapie – informuje nas UOKiK.
Przypomnijmy, że postępowanie wszczęto w 2019 roku. Doszło wtedy także do przeszukania siedziby będącego własnością zagranicznych funduszy inwestycyjnych potentata. Prezes Urzędu bada, czy Allegro faworyzowało własną działalność sprzedażową, a więc m.in. Oficjalny Sklep Allegro. Mamy bowiem sytuację, że firma jest jednocześnie dostawcą usług dla niezależnych sprzedawców, a z drugiej – ich konkurentem, bo sama sprzedaje na allegro.pl.
- W opinii Prezesa Urzędu, kwestionowane działania Spółki mogły dawać własnej działalności sprzedażowej Allegro nieuzasadnioną przewagę konkurencyjną względem niezależnych sprzedawców na Platformie – informuje nasz portal biuro prasowe UOKiK.
Na czym ta „nieuzasadniona przewaga konkurencyjna” miała polegać? Allegro, jako właściciel platformy sprzedażowej, ma na przykład dostęp do informacji na temat funkcjonowania algorytmu trafności. Informacje te nie są dostępne dla niezależnych sprzedawców. Tak samo jest z funkcjami reklamowymi i sprzedażowymi, jak podkreśla UOKiK „niedostępnych lub ograniczonych dla niezależnych sprzedawców”. Skargi na działania spółki składali sprzedawcy, którzy czuli się pokrzywdzeni przez Allegro.
Firmie grożą bardzo poważne konsekwencje. Za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję UOKiK może nałożyć karę w wysokości 10 procent rocznego obrotu firmy. Te zaś w przypadku Allegro wyniosły w 2021 roku 42, 6 miliarda złotych. Łatwo policzyć, że jeśli regulator pokaże swą surową twarz, firma będzie musiała zapłacić ponad 4 miliardy złotych!
Kiedy zakończy się postępowanie? Wydział Komunikacji UOKiK podkreśla, że „nie spekuluje” na temat terminów dotyczących trwających działań, stwierdzając jednocześnie, że postępowanie antymonopolowe przeciwko Allegro „jest na końcowym etapie”.
- Spółka jak do tej pory nie otrzymała od Prezesa UOKiK jakichkolwiek oficjalnych informacji dot. planowanego terminu zakończenia postępowania antymonopolowego ani planowanego sposobu sposobu rozstrzygnięcia – informuje Marcin Gruszka z Allegro.
To nie jedyne kłopoty lidera e-commerce w Polsce. Jednocześnie toczą się bowiem w UOKiK jeszcze trzy inne postępowania. Jednym z nich jest postępowanie wyjaśniające dotyczące „prezentowania i moderowania opinii i ocen konsumentów zamieszczanych w serwisie Allegro.pl oraz kwestii zapewnienia mechanizmu tzw. czarnych list (zakładka nieaktywnych kupujących)”.
- Postępowanie prowadzone jest pod kątem możliwości naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, stosowania postanowień abuzywnych lub naruszenia chronionych prawem interesów konsumentów uzasadniającego podjęcie działań określonych w odrębnych ustawach – informuje UOKiK.
UOKiK sprawdza również klauzul modyfikacyjnych, uprawniających do jednostronnej zmiany warunków umów, zawartych w regulaminach Allegro i Allegro Smart! Ochrony konkurencji dotyczy z kolei „postępowanie wyjaśniające dotyczące zasad współpracy Allegro z użytkownikami (sprzedającymi) w zakresie świadczenia usług pośrednictwa internetowego na platformie”.
Jak poinformował nas Urząd, w postępowaniu analizowane są m.in. zasady zwrotów pobranych prowizji przez spółkę (naliczanie tzw. rabatów transakcyjnych) w sytuacji, w której kupujący odstępuje od umowy zawartej za pośrednictwem platformy internetowej, a także zasady naliczania przez Allegro opłat za wyróżnienie oferty.
UOKiK interesuje się również, co zrozumiałe, najpoważniejszą konkurencją Allegro, jaką jest uruchomiona niedawno platforma sprzedażowa amazon.pl.
- Postępowanie wyjaśniające w zakresie sposobu oraz warunków świadczenia usług w serwisie amazon.pl (w tym procedury zawierania oraz odstępowania od umów sprzedaży zawieranych w ww. serwisie). Postępowanie prowadzone jest pod kątem możliwości naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, stosowania postanowień abuzywnych lub naruszenia chronionych prawem interesów konsumentów uzasadniającego podjęcie działań określonych w odrębnych ustawach – informuje Departament Komunikacji UOKiK.
Amazon to także rozrywka. Tutaj UOKiK wyjaśnia poprawność treści regulaminów świadczenia usług dla oferty Prime i Prime Video.
-
Obaj przedsiębiorcy – Allegro i Amazon - współpracują podczas postępowań z Urzędem i udzielają wyjaśnień – czytamy w informacji przesłanej nam przez UOKiK.
-
Spółka w sposób wyczerpujący odpowiedziała na wszystkie zadane w ramach tego postępowania pytania Prezesa UOKiK, a dodatkowo przekazała Prezesowi UOKiK m.in. analizy ekonomiczne sporządzone przez zewnętrznych doradców dot. braku negatywnego wpływu własnego sklepu Allegro na niezależnych sprzedających na platformie oraz informacje świadczące o braku ekonomicznego uzasadnienia dla faworyzowania własnego sklepu kosztem niezależnych sprzedających na platformie – wyjaśnia Marcin Gruszka z Allegro.
Piotr Filipczyk
Czytaj też: Fuzja Lotosu z Orlenem. Jest zgoda rządu