Informacje

Fot.wikipedia.org
Fot.wikipedia.org

Ryanair chce osadzić się w Gdańsku i Modlinie

Polska Agencja Prasowa

  • Opublikowano: 8 kwietnia 2014, 20:48

  • Powiększ tekst

Linia lotnicza Ryanair ogłosiła we wtorek, że od października br. uruchomi swoją bazę w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku oraz w Porcie Lotniczym Warszawa/Modlin. Przewoźnik zamierza zainwestować ponad 90 mln USD na lotnisku w Modlinie.

Ryanair poinformował we wtorkowym komunikacie, że w sezonie zimowym z Modlina uruchomi nowe połączenie do Madrytu i Shannon oraz zwiększy częstotliwości lotów krajowych - do Gdańska i Wrocławia. Według przewoźnika, linia przewiezie do 1,9 mln pasażerów w ciągu roku i zapewni 1900 stanowisk pracy w podwarszawskim porcie.

"Fakt, że przewoźnik zdecydował się na otwarcie w Modlinie swojej bazy to bardzo dobra wiadomość, a także nowe perspektywy na przyszłość. Przede wszystkim daje to możliwość zwiększenia ruchu lotniczego z Portu Lotniczego Warszawa/Modlin. To również pewność dobrze zainwestowanych pieniędzy. Lotnisko ma szansę stać się portem strategicznym, zwłaszcza jeśli chodzi o ruch niskokosztowy. Mamy dalsze ambitne plany rozwoju tego lotniska" - powiedział cytowany w komunikacie Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik.

Zdaniem władz portu w Gdańsku, dla lotniska oznacza to większą częstotliwość połączeń lotniczych oraz dogodniejsze godziny rejsów.

Zastępca dyrektora ds. rozwoju połączeń Ryanair, Niell O'Connor poinformował podczas konferencji prasowej we wtorek w Gdańsku, że nowa baza zostanie uruchomiona w październiku br. Podał, że w związku z tym przewoźnik zainwestuje w Gdańsku 90 mln dolarów.

Od października w Gdańsku będzie stacjonował jeden samolot. Dzięki nowej bazie, trzy dotychczas sezonowe, letnie połączenia, z Gdańska do Birmingham Leeds, Bradford i Warszawy Modlin będą całoroczne. Przewoźnik zakłada, że dzięki zwiększeniu liczby połączeń liczba pasażerów obsługiwanych z Gdańska wzrośnie z obecnych 500 do 700 tys. rocznie. Tygodniowo przewoźnik ma wykonywać 94 loty, o 40 więcej niż obecnie.

Baza w Gdańsku jest trzecią bazą Ryanair w Polsce (po Wrocławiu i Krakowie) i 66 w Europie. Linie obsługują z Gdańska 13 tras.

Prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, Tomasz Kloskowski powiedział PAP, że otwarcie bazy przez przewoźnika to "olbrzymi krok rozwojowy dla lotniska". Wyjaśnił, że przewoźnik posiadający swoją bazę w porcie łatwiej może uruchomiać nowe połączenia z danego portu. Wyraził nadzieję, że "baza będzie przyczynkiem do uruchomienia połączeń z Gdańska na południe Europy. Poinformował, że obecnie średnio co piąty pasażer lotniska jest obsługiwany przez Ryanair.

Kloskowski wyjaśnił, że baza przewoźnika oznacza, że ma on swój samolot operujący z danego portu, są tu wymieniane załogi i posiada też obsługę techniczną. "Tworzy się takie małe przedsiębiorstwo, bo linie m.in. muszą wynająć pomieszczenia i zatrudnić personel" - dodał.

W gdańskim porcie lotniczym swoją bazę ma też Wizzair. Stacjonują w niej na stałe cztery samoloty. Węgierski przewoźnik oferuje z Gdańska połączenia do 23 portów. W Gdańsku nocują także samoloty Eurolotu, SAS-u i Lufthansy.

W pierwszym kwartale 2014 roku Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy obsłużył ponad 590 tys. pasażerów, co oznacza 3,5 proc. wzrost w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

W sezonie letnim w ruchu regularnym z Gdańska można polecieć do ponad 50 portów, w tym m.in.: Amsterdamu, Barcelony, Bergen, Berlina, Birmingham, Bristolu, Brukseli, Cork, Dortmundu, Dublina, Dubrownika, Edynburga, Frankfurtu, Helsinek, Kopenhagi, Krakowa, Leeds Bradford, Liverpoolu, Londyn Stansted, Lublina, Malmoe-Sturup, Manchesteru, Modlina, Monachium, Oslo, Pizy, Rzymu, Splitu, Turku, Warszawy, Wrocławia, Zadaru i Zurychu.

W ruchu czarterowym w sezonie letnim loty odbywać się będą z Gdańska do m.in.: Antalayi, Barcelony, Bodrum, Rodos, Dubrownika, Heraklionu, Hurghady, Korfu, Madery, Monastyru, Palma de Mallorca, Pafos, Salonik, Sharm al Sheik, Teneryfy i Warny.

W gdańskim porcie trwa rozbudowa infrastruktury. Planuje się, że pod koniec kwietnia samoloty rejsowe będą miały możliwość korzystania z rękawów pasażerskich. Jeszcze w tym roku mają też ruszyć prace nad wyposażeniem lotniska w zestaw urządzeń, które ułatwią lądowanie we mgle.

W połowie 2015 r. ma zakończyć się rozbudowa drugiego terminalu. Znajdzie się w nim m.in. część przylotowa (funkcjonująca obecnie w starym terminalu - PAP) oraz łącznik z przystankiem powstającej obecnie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dzięki tej inwestycji terminal T2 zostanie powiększony o ok. 30 proc.

(PAP)

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych