Lotniska w Polsce obsłużyły więcej pasażerów
Polskie porty lotnicze obsłużyły w 2013 r. blisko 25 mln pasażerów - poinformował Urząd Lotnictwa Cywilnego. To o 2,2 proc. więcej niż w 2012 r. Liderem było warszawskie Lotnisko Chopina. Najwięcej pasażerów przewiózł Ryanair, za nim PLL LOT wraz z Eurolotem.
"Do wzrostu w całym 2013 roku w znaczącym stopniu przyczynił się czwarty kwartał, kiedy rynek wzrósł o niemal 8 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego" - czytamy w czwartkowym komunikacie na stronie internetowej ULC.
Jak zauważa ULC, mimo wzrostu przewozów pasażerskich polski rynek w 2013 r. odnotował spadek liczby operacji lotniczych o blisko 5 proc. "Taki wynik był możliwy dzięki znaczącemu zwiększeniu średniej liczby pasażerów przypadających na rejs, co - jak należy domniemywać na podstawie wyników 4-tego kwartału - było efektem zwiększenia średniej wielkości samolotów obsługujących polski rynek oraz zwiększenia współczynnika wypełnienia miejsc" - napisano.
Najwięcej pasażerów w ruchu krajowym i międzynarodowym - regularnym i czarterowym - obsłużyło Lotnisko Chopina - ponad 10,6 mln pasażerów, tuż za nim port w Krakowie - ponad 3,6 mln podróżnych, lotnisko w Gdańsku - 2,8 mln osób i w Katowicach - 2,5 mln ludzi.
Jeśli chodzi o liczbę pasażerów w krajowym i międzynarodowym ruchu regularnym w 2013 roku, najwięcej przewiózł ich irlandzki Ryanair - ponad 6,5 mln osób, za nim uplasował się PLL LOT wraz z Eurolotem - 5,8 pasażerów, węgierski Wizz Air - ponad 4 mln i Lufthansa - 1,5 mln podróżnych.
"Dynamiczniej niż w Europie rozwijały się w Polsce przewozy międzynarodowe, głównie za sprawą rozwoju przewozów niskokosztowych" - czytamy w opracowaniu ULC.
2013 rok był natomiast drugim z kolei rokiem spadków w przewozach czarterowych. "Można zakładać, że zmiana w 2013 roku wynikała bezpośrednio z niestabilnej sytuacji politycznej w rejonie Północnej Afryki" - napisano.
"Fakt, że liderami wzrostu w 2013 roku byli przewoźnicy niskokosztowi, spowodował znaczący wzrost udziału w rynku przewoźników reprezentujących ten model biznesowy - z blisko 41,6 proc. w 2012 roku do 48,3 proc. w 2013 roku. Udział przewoźników sieciowych zmalał natomiast z 46,1 proc. do 40,7 proc." - czytamy.
(PAP)