KIPA i Netflix otwierają Polakom drzwi do kariery w filmie
Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych i Netflix otwierają młodym Polkom i Polakom drzwi do kariery w branży filmowej - czytamy na łamach specjalnego wydawnictwa podsumowującego kilkumiesięczny cykl debat „Forum wGospodarce.pl”
Ostatnie lata to stały rozwój branży audiowizualnej w Polsce: liczba produkowanych co roku filmów i seriali jest wyższa niż kiedykolwiek, a na rynku – wraz z pojawieniem się serwisów streamingowych – pojawiło się jeszcze więcej zamawiających treści, a także firm zajmujących się produkcją filmową. Wzrosło tym samym zapotrzebowanie na osoby przygotowane do pracy na planach przy całym procesie tworzenia treści audiowizualnych
Dlatego Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych (KIPA) zawarła partnerstwo z Netflix i uruchomiła program warsztatów zachęcający do poszukiwania kariery w branży kreatywnej w Polsce pod hasłem „Nakręć się na przyszłość”. W jego ramach dla młodych w wieku 18–26 lat w siedmiu województwach kraju zrealizowano dwudniowe, intensywne i bezpłatne warsztaty przygotowujące do pracy przy produkcji filmów i seriali. W ramach programu, dzięki wsparciu Netflix, 140 młodych osób mogło odkryć tajniki pracy przy produkcjach filmowych i telewizyjnych, poznać podstawowe reguły produkcji filmowej oraz rodzaje zawodów w ramach ekip produkcyjnych i wśród innych specjalistów w branży filmowej.
Dzisiaj branża audiowizualna w Polsce daje młodym ludziom bezprecedensową szansę zdobycia ciekawej pracy – duża liczba produkcji filmowych i telewizyjnych tworzy ogromną potrzebę pozyskiwania i kształcenia nowych pracowników na tym rynku. Dlatego zachęcamy młodych ludzi do wyboru ścieżki zawodowej związanej z filmem. Pracę w ekipie produkcyjnej może znaleźć każdy, bo każdy z ponad 100 zawodów filmowych wymaga innych umiejętności i predyspozycji. KIPA stawia na edukację na każdym etapie życia zawodowego. Dlatego pokazujemy ścieżki, dzięki którym można zdobyć konkretne umiejętności i zawody – mówi Irena Strzałkowska, prezeska Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych.
W ramach pierwszego etapu programy i warsztaty otwarte były dla młodych bez doświadczenia w branży filmowej z siedmiu województw: dolnośląskiego, łódzkiego, małopolskiego, podkarpackiego, pomorskiego, śląskiego i warmińsko-mazurskiego. Z każdego warsztatu wyłaniani są trzej finaliści lub finalistki, którzy biorą udział w warsztatach Film Spring Open w Krakowie, gdzie ich zadaniem jest nakręcenie krótkich filmów o wybranym zawodzie planu filmowego pod okiem mentorów KIPA.
Netflix współpracuje z polskimi producentami i twórcami, inwestując w produkcję lokalnych treści, zapewniając środki oraz przestrzeń na realizację kreatywnych wizji doświadczonych filmowców oraz dając szansę młodym twórcom na debiut. Zapotrzebowanie na specjalistów i ekipy produkcyjne rośnie, dlatego cieszymy się, że razem z KIPA możemy jeszcze bardziej wesprzeć rozwój krajowego rynku audiowizualnego, otwierając drogę do kariery w tej branży młodym ludziom z wielu rejonów Polski – podkreśla Łukasz Kłuskiewicz, dyrektor ds. filmów w Europie Środkowo-Wschodniej w Netflix.
Kolejny etap partnerstwa KIPA z Netflix dla rozwoju polskiego rynku audiowizualnego przewiduje, że KIPA po raz pierwszy w kraju tworzy i udostępnia publicznie materiały informacyjne o zawodach planu filmowego skierowane do młodych ludzi oraz przewodnik po ofercie edukacyjnej szkół filmowych, policealnych oraz kursów zawodowych. Materiały te, dostępne za darmo na stronie KIPA i aktualizowane na bieżąco, mają pomagać młodym ludziom w wyborze kariery w branży produkcji filmowej.
Cały program realizowany jest dzięki wsparciu Funduszu na rzecz Równości Twórczej Netflix, którego celem jest tworzenie nowych szans zawodowych i rozwojowych dla społeczności, które nie są wystarczająco reprezentowane w branży rozrywkowej. Współpraca z KIPA ma na celu zwiększenie szans polskiej młodzieży wchodzącej na rynek pracy na karierę w segmencie produkcji filmowej i serialowej oraz rozwinięcie rynku, umożliwiając tworzenie nowych przedsiębiorstw i zaspokajając zapotrzebowanie na utalentowanych ekspertów i ekspertki w tej dziedzinie.
Forum wGospodarce.pl
… to przedsięwzięcie Grupy Medialnej Fratria - coroczna platforma wymiany doświadczeń, prognoz i wyzwań między liderami administracji rządowej i biznesu. Celem Forum jest wspólne wypracowanie możliwych kierunków rozwoju konkurencyjności polskich firm na rynku światowym i zwiększenia poziomu reinwestycji globalnych marek w Polsce. W tym roku szczególnie ważne stały się debaty dotyczące kryzysu energetycznego i surowcowego oraz szeroko rozumianego bezpieczeństwa w obliczu trwającej wojny w Ukrainie.