Informacje

Gdynia / autor: fot. Fratria
Gdynia / autor: fot. Fratria

To miasto ma być jeszcze piękniejsze!

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 12 października 2023, 08:00

  • Powiększ tekst

Od czwartku w Gdyni wchodzą w życie przepisy uchwały krajobrazowej. Będą one regulować wygląd oraz usytuowanie tablic i urządzeń reklamowych, ogrodzeń i obiektów małej architektury w przestrzeni miejskiej – informuje gdyński magistrat.

Jak poinformowano w komunikacie na portalu gdynia.pl, nowe przepisy zaczną obowiązywać po upływie dwóch tygodni od ich ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

Nadchodzi czas, w którym uporządkujemy reklamy w przestrzeni publicznej na terenie naszego miasta, w tym także dzikie reklamy, które do tej pory wymykały się obowiązującym przepisom. Dzięki uchwale podjętej przez miejskich radnych mamy nareszcie narzędzie, aby nie tylko oczyścić krajobraz w newralgicznych miejscach, jak chociażby przy dosłownie zalanym reklamami skrzyżowaniu alei Zwycięstwa z ulicą Wielkopolską, ale także będziemy mogli czuwać nad każdym nowym nośnikiem pojawiającym się w przestrzeni miasta. Efekty, czyli estetyczną, spójną przestrzeń publiczną zauważymy stosunkowo szybko – mówi cytowany w informacji wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju Marek Łucyk.

Jak podkreślono, od terminu wejścia w życie zapisów uchwały, wszystkie nowe reklamy będą musiały przestrzegać nowych wytycznych. Natomiast te, które powstały, zawisły lub stanęły wcześniej, będą musiały zostać dostosowane do zasad najpóźniej przed upływem kolejnych dwunastu miesięcy.

Uchwała krajobrazowa ma wprowadzić jasne reguły umieszczania elementów w przestrzeni wspólnej, tak, aby nie wpływały one negatywnie na wizerunek miasta.

Jej poszczególne zapisy dotyczą m.in. kolorystyki niektórych elementów małej architektury, ich maksymalnych wymiarów czy standardów jakościowych – chociażby w przypadku automatów wysyłkowych. Ogrodzenia muszą z kolei uwzględniać swoją formą różny rodzaj zabudowy” – wyjaśniono w informacji.

Jak czytamy w komunikacie, zmiany będą obowiązywały niemal na całym terenie Gdyni.

Na potrzeby uchwały podzielono miasto na dwie strefy. Wyznaczono tereny szczególnie ważne ze względu na swoje walory krajobrazowe, historyczne i przestrzenne – dla nich obowiązują dodatkowe obostrzenia. To m.in. Śródmieście, część Redłowa, Wzgórza św. Maksymiliana czy nadmorskich Orłowa i Oksywia. Dla pozostałego obszaru przewidziano natomiast przede wszystkim ograniczenie ilości informacji wizualnej, zachowanie proporcji reklam w stosunku do otoczenia oraz dbałość o ich wysoką jakość wykonania” – wskazano w informacji.

To, w jakim stopniu i w jaki sposób uchwała zmieni zasady funkcjonowania reklam w Gdyni konsultowano m.in. z mieszkańcami, przedsiębiorcami czy przedstawicielami branży reklamowej, którzy w toku prac chętnie zgłaszali swoje uwagi (złożono łącznie 116 uwag przez 18 różnych podmiotów). Wcześniej zapisom przyglądały się też m.in. RDOŚ, Państwowa Straż Pożarna czy Wojewódzki Konserwator Zabytków” - podano.

PAP/ as/

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych