PKP Intercity i Pesa zawarły miliardowy kontrakt
PKP Intercity podpisały w piątek umowę z bydgoską spółką Pesa na dostawę i serwisowanie 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych Dart. Wartość kontraktu wyniesie 1,3 mld zł, z czego 70 proc. stanowić będzie dofinansowanie unijne.
Dart to zupełnie nowy produkt Pesy. Pociąg jest przeznaczony do jazdy z prędkością 160 km/, a docelowo może być produkowany z przeznaczeniem do prędkości 250 km/h.
"Stawiamy przede wszystkim na podniesienie jakości usług, zwiększenie komfortu naszych pasażerów. Do końca 2015 r. wymieniamy ponad 70 proc. taboru. Ten kontrakt praktycznie zamyka gigantyczny program inwestycyjny, który sięga prawie 6 mld zł. Obecnie nasze wspólne interesy z Pesą sięgną ponad 2 mld zł" - powiedział na konferencji prasowej prezes PKP Intercity Marcin Celejewski.
Prezes Pesy Tomasz Zaboklicki powiedział, że Dart to kolejny krok w rozwoju firmy, nowych technologii i rozwiązań. "Myślę, że jest to pewien stopień do tego, aby wejść z tego typu pojazdami na rynki zachodnie (...) Dart tak naprawdę to pociąg na dalsze lata" - podkreślił.
W uroczystości podpisania kontraktu w bydgoskiej Pesie udział wziął wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Klepacki.
Nowe pociągi kursować będą z prędkością do 160 km/h na trasach Jelenia Góra - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok/Lublin oraz Białystok/Lublin - Warszawa - Koluszki - Częstochowa - Katowice Bielsko Biała.
Darty będą składać się z ośmiu członów. Konstrukcja została wykonana ze stali o wysokiej wytrzymałości. W pociągach przewidziano 352 miejsca dla pasażerów, w tym 60 w pierwszej klasie. Komfort podróży zapewnią m.in.: zintegrowany system klimatyzacji i ogrzewania, ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne, system wzmacniania sygnału telefonii.
Komponenty i podzespoły do produkcji nowych składów dostarczy ponad 350 przedsiębiorstw z Polski.
Producent poza dostawą pociągów będzie odpowiedzialny za ich serwisowanie przez 15 lat. Wartość całego kontraktu wyniesie ponad 1,3 mld zł, z czego przeszło 1 mld zł za dostawę, a przeszło 300 mln zł za serwis.
Na razie nie jest ustalony harmonogram dostaw nowych pociągów dla PKP Intercity, ale kontrakt musi być zrealizowany do 15 października 2015 r. Darty wyjadą na trasy w 2016 r.
Zaboklicki zaznaczył, że Dart może być przystosowany do prędkości 250 km/h, jeżeli będzie taka potrzeba i zamówienia klientów.
Prezes Pesy pytany, czy Dart może być konkurencją dla Pendolino powiedział, że może tak stać się w przyszłości, jeżeli w Polsce będą rozwijane koleje dużych prędkości. Zaznaczył, że obecnie zamówione pociągi będą jeździć z prędkością 160 km/h i na zupełnie innych trasach niż Pendlino.
Elektryczne zespoły trakcyjne to pociągi o własnym napędzie elektrycznym, składające się z dwóch członów sterowniczych na obu końcach zespołu oraz ewentualnych członów pośrednich. Poszczególne człony nie mogą być rozłączane.
(PAP)