
Szybkie i piętrowe. Kto dostarczy pociągi dla PKP Intercity?
Spółki Alstom Polska i Stadler Polska złożyły oferty w postępowaniu na dostawę i utrzymanie 42 piętrowych pociągów dla PKP Intercity, które będą mogły jeździć z prędkością do 200 km/h - poinformował kolejowy przewoźnik w środowym komunikacie.
Chodzi o zakup 42 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) z opcją zamówienia dodatkowych 30 pojazdów. To pierwsze tego typu zamówienie w Polsce i największe pod względem liczby pojazdów przeznaczonych do obsługi połączeń dalekobieżnych.
Oferta przewiduje produkcję w Polsce
Zarówno Alstom Polska jak i Stadler Polska zadeklarowały produkcję pociągów w polskich zakładach – odpowiednio w Chorzowie i w Siedlcach. Propozycje obu firm obejmują zarówno dostawę pojazdów, jak i ich utrzymanie przez 30 lat.
W ramach oferty podstawowej, czyli bez opcji dodatkowych pociągów, Alstom zaproponował cenę 4,11 mld zł netto za dostawę pojazdów oraz 2,78 mld zł netto za ich utrzymanie. Z kolei propozycja Stadlera opiewa na 3,99 mld zł netto za dostawę oraz 3,27 mld zł netto za utrzymanie.
Na jakie trasy trafią piętrowe pociągi PKP Intercity
Piętrowe pociągi PKP Intercity mają obsługiwać najpopularniejsze krajowe trasy, m.in. z Warszawy do Gdańska, Wrocławia, Krakowa, Łodzi czy Białegostoku. Każdy skład pomieści co najmniej 480 pasażerów i będzie wyposażony w nowoczesne udogodnienia, takie jak klimatyzacja, WiFi, gniazdka, strefy ciszy, przestrzeń dla dzieci, miejsca na rowery i duży bagaż oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.
Nowe pociągi mają też być dostosowane do eksploatacji na sieci kolejowej Czech. PKP Intercity szacuje, że pierwsze pociągi mogłyby wejść do eksploatacji za około 3,5 roku.
Przetarg na 42 piętrowe EZT
Postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) do obsługi połączeń krajowych, z możliwością domówienia kolejnych 30 pociągów, PKP Intercity ogłosiło w październiku ubiegłego roku.
Na początku grudnia ubiegłego roku zainteresowanie udziałem w postępowaniu wyraziły trzy podmioty: Stadler Polska, konsorcjum z liderem Siemens Mobility oraz Alstom Polska.
Elektryczne zespoły trakcyjne składają się z dwóch członów sterowniczych na końcach pociągu oraz członów pośrednich. PKP Intercity ma już elektryczne zespoły trakcyjne - Pendolino, FLIRT, Dart i ED74.
PKP Intercity początkowo planowało kupić 38 piętrowych pociągów typu push-pull, ale przewoźnik unieważnił dwa postępowania przetargowe. W pociągach push-pull, złożonych z lokomotywy i wagonów, ostatni wagon może pełnić rolę sterowniczego. Gdy pociąg jest ciągnięty przez lokomotywę, sterowanie odbywa się z niej, a gdy jest przez lokomotywę pchany - z wagonu sterowniczego.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. Pociągi PKP Intercity przewiozły w ub.r. 78,5 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej i 33 proc. więcej niż w roku 2022.
Firma oferuje podróże czterema kategoriami pociągów. Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) to połączenia ekonomiczne, zaś Express InterCity (EIC) i obsługiwane pojazdami Pendolino Express InterCity Premium (EIP) - połączenia ekspresowe.
Szacunki przewoźnika zakładają, że w tym roku zwiększy liczbę przewiezionych pasażerów do 88 mln, a w 2030 roku - do 110 mln.
PAP, sek
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Senator Bierecki: Rząd chce ukryć informacje o naszych emeryturach
Cyfrowy Polsat: Zygmunt Solorz odwołany. Jest nowy prezes
Tyle zarabia Niemiec miesięcznie
»»Skład rządu po rekonstrukcji! Ustalenia Telewizji wPolsce24! – oglądaj na antenie telewizji wPolsce24!
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.