
Na zakupy do internetu... Co kupujemy online?
Już 88 proc. Polaków robi zakupy, korzystając z kanałów e-commerce, zaś 59 proc. z nich najczęściej zamawia w internecie odzież i obuwie - wynika z raportu Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci”.
Według zawartych w raporcie informacji, zainteresowanie kanałami e-commerce rośnie od kilku lat, zaś przedsiębiorcy widzą w nich ogromny potencjał sprzedaży. Przez Internet można kupić już niemal każdy produkt, a zakupy online robi już 88 proc. Polaków korzystających z sieci.
Zwrot zakupionych produktów
Możliwość bezproblemowego zwrotu towaru sprawiła, że konsumenci coraz chętniej kupują ubrania i buty bez ich uprzedniego mierzenia. Spośród respondentów z grupy kupujących online większość (59 proc.) stwierdziła, że właśnie te artykuły zamawia najczęściej przez internet. Dodatkowo ponad jedna trzecia Polaków kupujących w sieci (35 proc.) zamawia w ten sposób kosmetyki, a blisko co trzeci (29 proc.) elektronikę. Mniej popularny jest zakup leków i suplementów diety (23 proc.) oraz sprzętu RTV i AGD (22 proc.). Najrzadziej w ten sposób zamawiana jest biżuteria (6 proc. ankietowanych kupujących w sieci).
Płeć a kupowane produkty
Patryk Perliński z Santander Consumer Banku wskazał również, że rodzaj artykułów najczęściej kupowanych przez internet różni się w zależności od płci badanej osoby. Wśród kobiet robiących zakupy online najbardziej popularne kategorie produktów to moda i beauty. Blisko trzy czwarte pań - 73 proc. przyznaje, że woli zamawiać ubrania i buty online, a 53 proc. tą drogą zaopatruje się w kosmetyki. Odsetek mężczyzn poszukujących produktów z tych kategorii w internecie wyniósł odpowiednio 44 i 14 proc. Mężczyźni kupujący online częściej natomiast od kobiet poszukują w sieci produktów elektronicznych oraz sprzętu RTV i AGD - odpowiednio 33 i 12 proc. kobiet. Panowie także chętniej niż panie kupują w internecie sprzęt sportowy - odpowiednio 23 i 6 proc.
Co kupujemy w sklepach stacjonarnych?
Jak podano w raporcie, Polacy zdecydowanie wolą natomiast kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze - ten sposób wybiera 91 proc. spośród tych, którzy w ogóle korzystają z kanałów e-commerce.
Badanie zostało zrealizowane metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 7-22 lutego 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków korzystających z internetu.
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Domański: będzie kwota wolna od podatku Belki
Projekt stulecia dla Małopolski! Tunel za 1,9 mld zł
Wyłączenia prądu dla odbiorców są już nieuchronne
pap, jb
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.