SKOKi to zaufanie
Z badania przeprowadzonego przez niezależny instytut Millward Brown wynika, że aż 92 proc. członków SKOK ufa Spółdzielczym Kasom Oszczędnościowo-Kredytowym. W badanej, reprezentatywnej próbie, zaufanie do SKOK-ów znacznie przewyższa zaufanie do instytucji komercyjnych.
Millward Brown - jedna z największych w Polsce agencji badawczych sprawdziła zadowolenie z oferty i usług SKOK, a także wizerunek Kas oraz poziom zaufania członków SKOK do kas na tle innych instytucji finansowych. Z ogólnopolskich badań instytutu wynika, że aż 92 proc. członków Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo Kredytowych uważa instytucję finansową, do której przynależą, za godną zaufania. Dla porównania wśród badanych największe na polskim rynku komercyjne instytucje finansowe nie uzyskały w badanej grupie poziomu zaufania przekraczającego 52 proc.
Zdecydowana większość respondentów (84 proc.) wskazała, że w odróżnieniu od banków, SKOK-i to instytucje finansowe zorientowane na „zwykłych ludzi”. W przypadku banków komercyjnych i spółdzielczych, wyniki te nie przekraczając poziomu 33 proc. głosów i ankietowani znacznie częściej wskazują, że są to instytucje skierowane do ludzi bogatych.
Ogromną przewagą spółdzielczych kas nad innymi, znanymi komercyjnymi instytucjami finansowymi, jest ich nastawienie na konsumenta (94 proc. badanych twierdzi, że są przyjazne dla klienta). Z kolei według opinii 88 proc. ankietowanych do określeń SKOK-u najlepiej pasuje „profesjonalizm”.
Co szczególnie istotne, aż 91 procent członków SKOK potwierdza – kasy to instytucje „uczciwe”. Wskaźnik ten w przypadku podmiotów komercyjnych i banków spółdzielczych nie przekraczał 51 procent.
Wysoki poziom zaufania i pozytywna ocena członków SKOK-ów wobec instytucji, do której należą, jest od lat cechą niezmienną. Z badań TNS Pentor z 2012 r. przeprowadzonych na zalecenie Komisji Nadzoru Finansowego wynikało, że SKOK-om ufa 91 proc. ich członków.
W badaniach Millward Brown zwrócono również uwagę na ofertę spółdzielczych kas. W części poświęconej satysfakcji z usługi i produktów SKOK-ów aż 91 proc. respondentów wskazywało, że są zadowoleni z oferty ich kasy. Za główny atut uważano jakość obsługi klienta oraz szybkość obsługi klienta - odpowiednio 97 proc. i 96 proc. ankietowanych było zadowolonych ze świadczonych w placówkach SKOK usług.
Z badań wyłania się również obraz członków SKOK-ów jako konsumentów przywiązanych do swojej instytucji finansowej. Aż 9 osób na 10 poleciłoby spółdzielcze kasy swoim znajomym lub rodzinie, a 89 proc. badanych deklaruje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy na pewno nie zmieni instytucji i pozostanie w SKOK-u.
Aż 71 procent badanych potwierdziło, że brak możliwości skorzystania z usług SKOK byłby dla nich problemem.
Badania zrealizowano w dniach 28 maja – 9 czerwca 2014 r. W ich trakcie przeprowadzono 608 wywiadów na ogólnopolskiej próbie członków SKOK reprezentatywnej pod względem płci, wieku, wykształcenia i klasy wielkości miejscowości.