Informacje

W krajach muzułmańskich napojowi potentaci mają ostatnio mocno pod górę. / autor: Pixabay
W krajach muzułmańskich napojowi potentaci mają ostatnio mocno pod górę. / autor: Pixabay

Skuteczny bojkot produktów Coca-Cola i Pepsi

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 5 września 2024, 21:09

    Aktualizacja: 5 września 2024, 21:11

  • Powiększ tekst

Giganci w poważnych tarapatach. Jak donosi Reuters, Coca Cola i Pepsi systematycznie tracą rynki warte miliardy dolarów. Chodzi o kraje muzułmańskie, które – w odwecie za wspieranie Izraela w wojnie z Hamasem – bojkotują brandy uznawane za symbole Stanów Zjednoczonych. Straty są trudne do oszacowania, ale z danych firmy badawczej NielsenIQ wynika, że zachodnie marki napojów odnotowały w pierwszej połowie br. w całym regionie 7-proc. spadek sprzedaży.

W ostatnich latach Coca-Cola i PepsiCo zainwestowały grube miliony dolarów w krajach muzułmańskich. Obecnie muszą się jednak zmierzyć z bojkotem konsumenckim związanym z wojną w Strefie Gazy. Spadki sprzedaży są bardziej niż zauważalne, bo nawet dwucyfrowe. Tak właśnie jest chociażby w przypadku Egiptu, gdzie w pierwszym półroczu ub.r. odnotowano wysoki jednocyfrowy wzrost obrotów, a w od stycznia do czerwca br. – dwucyfrowy regres.

Zyskują lokalne marki

Jak podał Reuters, podobna sytuacja jest w Pakistanie, gdzie (według GlobalData) w ciągu roku udział Coca-Coli w rynku napojów spadł z 6,3 do 5,7 proc. Jeśli chodzi o Pepsi wskaźnik ten zmniejszył się z 10,8 do 10,4 proc. Agencja donosi, że w 2023 roku przychody Coca-Coli w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki wyniosły 8 mld dol. Natomiast całkowite przychody PepsiCo w Afryce, na Bliskim Wschodzie i w Azji Południowej sięgnęły w ub.r. 6 mld dol.

Nie od dziś wiadomo, że żaden rynek nie lubi próżni, więc na zaistniałej sytuacji zyskują lokalne marki. W Pakistanie miejscowe napoje Cola Next i Pakola zwiększyły udział w sprzedaży napojów z 2,5 do 12 proc. Natomiast w Egipcie rodzima marka V7 wyeksportowała trzy razy więcej produktów niż w analogicznym okresie rok temu, a kek sprzedaż na rynku krajowym wzrosła aż o 40 proc.

Może być konieczna zmiana strategii

Jak zauważa Reuters, niezależnie od tego, że Coca-Cola i PepsiCo wciąż mają silne pozycje w wielu krajach, presja ze strony miejscowych marek oraz polityczne bojkoty mogą wpłynąć na dalsze spadki sprzedaży i zmusić obu potentatów do zrewidowania swojej strategii rozwoju w całym regionie. 

Źródło: Reuters, GlobalData

Oprac. GS

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje.

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Niemcy odcinają żywotną arterię dla polskiego portu!

Polski superdron! Uderzy w cel odległy o 1000 km

Nowe województwo na mapie Polski? Trwają prace

»» Rozmowa z byłym szefem Orlenu Danielem Obajtkiem na antenie telewizji wPolsce24 – oglądaj tutaj:

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych