Informacje

Fot.sxc.hu
Fot.sxc.hu

Ponad 360 mln zł dla początkujących firm we wschodniej Polsce

Polska Agencja Prasowa

  • Opublikowano: 19 września 2014, 17:19

  • Powiększ tekst

90 mln euro na wsparcie młodych ludzi w zakładaniu firm ma być przeznaczone w nowym Programie Polska Wschodnia na lata 2014-2020 - poinformowano w piątek na Wschodnim Kongresie Gospodarczym w Białymstoku. Wsparcie przedsiębiorczości to jeden z priorytetów programu.

Program Polska Wschodnia będzie następcą kończącego się programu Rozwój Polski Wschodniej (RPW) na lata 2007-2013, z którego korzystało pięć regionów; warmińsko-mazurskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie i lubelskie. Łączna pula środków z UE i budżetu państwa, które trafiły do tych regionów w latach 2007-2013 z RPW to 2,2 mld euro. To dodatkowe środki, które miały wspomóc te województwa, w momencie gdy były najbiedniejszymi regionami w UE.

W ramach programu Polska Wschodnia, pieniędzy ma być nieco mniej - ok. 2 mld euro - powiedziała PAP uczestnicząca w czwartek w kongresie w Białymstoku Monika Pałasz, dyrektor departamentu programów ponadregionalnych w ministerstwie infrastruktury i rozwoju.

Z projektu programu wypadł pierwszy cel tematyczny dotyczący innowacji, gdyż te działania będą wspierane z innych programów operacyjnych, np. programów regionalnych czy innych centralnych. Pieniądze zostaną jednak w programie i będą przeznaczone na inne cele. Główny nacisk ma być położony na wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, m.in. na wsparcie młodych w zakładaniu firm - powiedziała PAP Pałasz.

Program Polska Wschodnia zakłada m.in., że o pomoc finansową będą mogli się ubiegać ludzie poniżej 35. roku życia, zwłaszcza absolwenci.

"W tej chwili podczas negocjacji ustalane są pewne szczegóły, w jaki sposób to dokładnie miałoby działać" -

powiedziała Pałasz. Dodała, że trwają starania, by były to dotacje, a nie pożyczki.

Zastępca dyrektor Pałasz, wicedyrektor Renata Calak mówiła w piątek podczas debaty o programie Polska Wschodnia, że dla młodych firm typu start-up ma być 90 mln euro. Oprócz start-upów mocno wspierane będzie też wzornictwo w związku z tym, że we wschodniej części kraju produkuje się sporo mebli. Więcej pieniędzy będzie też na badania i rozwój.

Calak podkreśliła, że dzięki programowi Rozwój Polski Wschodniej udało się m.in. utworzyć 81 tys. miejsc pracy w makroregionie. O 10 proc. wzrosło zatrudnienie w przemyśle i usługach. W latach 2005-2012 o 61 proc. wzrosły nakłady na badania i rozwój, wyposażono 17 wyższych uczelni.

"Dystans nadal jest i tę świadomość mamy. Jednym programem go nie zmienimy i tę świadomość też mamy. Aczkolwiek w kontekście europejskim dystans się wyraźnie zmniejsza i to jest pozytywna cecha (...) Dynamika zmian w Polsce wschodniej jest ogromna i w niektórych wymiarach zaskakująca " -

powiedziała PAP Monika Pałasz.

"Program Polski Wschodniej jest dodatkowym programem. To nie jest program, który zastępuje cokolwiek, który wypiera inne programy" -

podkreśliła Pałasz.

Przyznała, że nowy program w przeciwieństwie do RPW jest nastawiony na przedsiębiorczość, podczas gdy RPW był nastawiony na infrastrukturę. "To jest efekt bardzo wielu czynników" - mówi Pałasz i dodaje, że największe projekty infrastrukturalne, np. sieć szerokopasmowego internetu ma być zbudowana z RPW, nie ma więc potrzeby inwestowania w tym obszarze. Pieniądze w dalszym ciągu będą natomiast przeznaczane na gospodarkę niskoemisyjną czy projekty dotyczące rozwoju kolei.

Prezes Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego Andrzej Parafiniuk ocenił w trakcie debaty, że wsparcie powinny dostać nie tylko start-upy, ale firmy już działające, by były bardziej konkurencyjne. Mówił też, że kształt programu jest regionom "narzucany" i w jego ocenie nie ma charakteru dodatkowego wsparcia, a taka była jego początkowa idea. Mówił, że nowa edycja programu zakłada efekty, których poprzedni jeszcze nie osiągnął, np. sukces parków naukowo-technologicznych, które dopiero zaczynają działać.

"To jest ogromne ryzyko" -

mówił Parafiniuk.

(PAP)

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych